KAVRAM HARİTALARININ DİN ÖĞRETİMİNDE KULLANIMI (İLKÖĞRETİM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ 7. SINIF 1. ÜNİTE KUR’AN-I KERİM’İ TANIYALIM ÜNİTESİ ÖRNEĞİNDE BİR UYGULAMA ÖRNEĞİ)


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Adem KORUKCU

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

Bu çalışmada, alternatif bilişsel eğitim metotlarından “kavram haritası” tekniğinin din öğretiminde kullanımı araştırılmaktadır. Araştırmamız din öğretiminde materyal geliştirme çabalarının bir parçası olarak, kavram haritalarının din öğretiminde kullanıldığında nasıl bir etkiye sahip olacağını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma, giriş; kavram haritaları ve kavram haritalarının din öğretiminde kullanılışı ile ilgili teorik iki bölüm ve kavram haritalarının din öğretiminde uygulanmasıyla ilgili bir uygulama bölümünden oluşmaktadır. Bilgi olan her şeyin öğretilebileceği anlayışından hareketle, dînî bilginin öğretilmesi mümkündür. Ancak, bu tür bilginin öğretilmesinde, kendi iç özelliklerinden kaynaklanan farklılaşmalar bulunmaktadır. Bunun temelinde dînî kavramların genelde soyut bir yapıda olmaları ve çok geniş bir birikimin mevcudiyeti vardır. Öncelikle bu tür bilginin öğretiminde, bilgi kümelerinin organize olarak ele alınıp öğrenciye sunulması ve soyut kavramlarda somutlaştırmalara gidilmesi gelmektedir. Bu anlamlı öğrenmeyi gerçekleşmeyi sağlar. Bu alanda kullanılabilecek tekniklerden biri de kavram haritalarıdır. Kavram haritaları, önermeler formundaki kavramlar arasındaki anlamlı ilişkileri göstermeye yarayan diyagramatik grafiklerdir. Kavram haritalarını diğer grafik örgütleyicilerden ayıran özellik, kavramlar arasındaki çizgiler üzerine, ilişki özelliğinin yazılıyor olmasıdır. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre; kavram haritaları din öğretiminde öğrencilerin akademik başarılarına olumlu yönde katkı sağlamaktadır.