Özel öğrenme güçlüğü olan çocukların manevi ihtiyaçları ve annelerine uygulanan manevi güçlenme ve bakım programının etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖZDE ÇELİKTEN

Danışman: ÖZNUR ÖZDOĞAN

Özet:

Bu çalışma, Özel Öğrenme Güçlüğü olan 7-11 yaş arası çocuklar ve çocukların anneleri ile gerçekleştirilmiştir. İki aşamadan oluşan çalışmanın birinci aşamasını, Özel Öğrenme Güçlüğü olan çocukların manevi ihtiyaçlarının belirlenmesi, ikinci aşamasını ise Özel Öğrenme Güçlüğü olan çocukların annelerine Değer Odaklı Manevi Güçlenme ve Bakım Programı’nın uygulanması oluşturmaktadır. Çocukların manevi ihtiyaçlarının ebeveynlerin desteği ile karşılanabileceği düşünüldüğünden hem çocuklarla hem de anneleri ile çalışma yapılmıştır. Çalışma kapsamında öncelikle özel bir rehabilitasyon merkezine devam etmekte olan 7-11 yaş arası 25 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen bilgiler, Özel Eğitim Alan Uzmanı olarak görev yapmakta olan araştırmacının deneyimleri ve Özel Öğrenme Güçlüğü olan bireylerin ihtiyaçlarına yönelik literatür göz önünde bulundurularak, Özel Öğrenme Güçlüğü olan bireylerin manevi ihtiyaçları tespit edilmiştir. Özel Öğrenme Güçlüğü olan çocukların tespit edilen manevi ihtiyaçlarının karşılanmasına yönelik, çocukların annelerine, Değer Odaklı Manevi Güçlenme ve Bakım Programı uygulanmıştır. Bu program, Özdoğan (2010) tarafından, Ankara Merkez Kapalı Ceza ve Tutukevinde kadın mahkumlara uygulanan ve 2019 yılında 5.Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi’nde sistemleştirilen DOMAB (Değer Odaklı Manevi Güçlenme ve Bakım Programı) temel alınarak katılımcılara uygun şekilde hazırlanmıştır. Değer Odaklı Manevi Güçlenme ve Bakım Programı öncesinde katılımcılara ön test olarak Tanrı Algısı ve Psikolojik İyi Oluş ölçekleri uygulanmış daha sonra program gerçekleştirilmiştir. Program sonrasında son test olarak tekrar Tanrı Algısı ve Psikolojik İyi Oluş ölçekleri uygulanarak programın katılımcılar üzerindeki etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Katılımcıların program öncesindeki puanları ile program sonrasındaki puanları arasında olumlu yönde farklılık olduğu görülmüştür.