Okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BURÇİN AYSU

Danışman: AYSEL KÖKSAL AKYOL

Özet:

Bu araştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşıtutumları incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Ankara ilinde bulunan AnkaraÜniversitesi, Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Ortadoğu TeknikÜniversitesi'nin Eğitim Fakültelerinin İlköğretim Bölümü Okul ÖncesiÖğretmenliği Anabilim Dallarında öğrenim gören öğretmen adaylarıoluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemine ise bu anabilim dallarının üçüncü vedördüncü sınıfa devam eden ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan toplam 214bayan öğretmen adayı alınmıştır. Araştırmada ?Genel Bilgi Formu? ve Özgür(1994) tarafından geliştirilen ?Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum Ölçeği?kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Tek Yönlü Varyans Analizi veTukey testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının okuduklarıanabilim dalını tercih etme nedenlerinin, okudukları anabilim dalından memnunolma durumlarının, eğitim derslerinin gerekliliğine inanmalarının, KPSSyapılmazsa öğretmenlik yapıp yapmayacaklarının Öğretmenlik Mesleğine KarşıTutum Ölçeği'nden aldıkları puanlarda farklılığa neden olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının bulundukları sınıf düzeyinin, yaşlarının, mezunoldukları lise türünün, anne babalarının öğrenim düzeylerinin, ailede öğretmen yada bu meslekten emekli olan birinin olma durumunun, okudukları anabilim dalınıtercih etme sıralarının, KPSS'ye girmeyi düşünüp düşünmemelerinin, özel okuldaçalışmayı düşünüp düşünmemelerinin, lisans üstü eğitim yapmayı isteyip istememelerinin Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum Ölçeği'nden alınan puanlarda herhangi bir farklılığa neden olmadığı saptanmıştır.AbstractThis study analyzes prospective early childhood teachers? attitudes towards theirteaching profession. The total field under survey of this study comprises theprospective preservice teachers studying in the department of Early ChildhoodEducation in Ankara University, Gazi University, Hacettepe University, Middle EastTechnical University in the province Ankara. 214 prospective female teachers fromthese departments studying at the third and fourth grades have voluntarily participatedin the sample of this research. ?General Data Form? and ?Attitudes Towards TeachingProfession Scale? designed by Özgür (1994) was used in the research. The assesment ofdata was completed by One-way ANOVA and Tukey Test. Analysis of the datarevealed that prospective teachers? reasons for studying in their department, their beliefin the necessity of educational courses, the appreciation of studying in this departmentand whether KPSS influences their preference for teaching profession createddifferences in their scores on Attitudes Towards Teaching Profession Scale. In additionthe educational level of the class in which the teacher instructs, their ages, the field ofstudy during their high school education, learning level of their parents, the existence ofan acquaintance working in or retired from this profession, the order of the list formedafter university enterance exam, whether they think of having KPSS, working at aprivate school and whether they would like to get postgraduate degree created nodifferences in their scores on Attitudes Toward Teaching Profession Scale.