KIRGIZİSTAN’DA ORTO MEKTEPLERDEKİ Â«ADEP SABAGI» DERSİNDE DİN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ AMAÇLARIN GERÇEKLEŞME DÜZEYİ (OŞ ÖRNEĞİ)


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Dilaram AKRAMOVA

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

'Kırgızistan'da Orto Mekteplerdeki «Adep Sabagı» Dersinde Din Eğitimi İle İlgili Amaçların Gerçekleşme Düzeyi' (Oş Örneği) adlı bu tezde, günümüzde Kırgızistan okullarında okutulan ahlak eğitimini amaçlayan ve kısmen dini konuları içeren Adeb Sabagı dersinde öğrencilerin dini bilgilerle sınırlı olan başarı düzeyleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin başarı düzeyleri, onların cinsiyetine, okuduğu okullara, yerleşim yerlerine, kardeş sayısına, anne babalarının hayatta olup olmamasına, babalarının mesleklerine, annelerinin mesleklerine, ailelerinin aylık gelir düzeylerine, aile fertlerinin namaz kılma sıklığına, okul dışında din eğitimi alıp almamalarına, okul dışında dinle ilgili eğitim alıyorlarsa aldıkları yerlere, Kur'an okumayı bilip bilmemesine, ailelerinde dini bayramların kutlanıp kutlanmamasına göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Öğrencilerin Adeb Sabagı dersinde din bilgisi başarılarını ölçmek için Adeb Sabagı müfredatında yer alan dini konular çerçevesinde çıkartılan sorulardan oluşan anket kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evreni, Oş şehri ve Oş vilayeti hudutları içerisinde olan Aravan, Nookat, Kara-Suu ve Özgen ilçeleri devlet okullarında okuyan 430 öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde SPSS tekniği ile Varyans Analizi, T Testi, Aritmetik ortalama ve farkın kaynağını tespit eden Dunnett C testi kullanılmıştır. Tez üç bölümden oluşmaktadır Giriş olan I. bölümünde araştırmanın Metodolojisi kısmında tezin problemi, amacı ve önemi, kavramsal çerçevesi ve sınırlılıkları, araştırmada kullanılan yöntem konuları ele alınmıştır. Kırgızistan'da Din Eğitimi ve Kırgızistan Eğitim Sistemi İçinde Adep Sabagı başlığı taşıyan II. bölümünde önce Kırgızistan'da din eğitimi tarihi, bağımsızlıktan sonra Kırgızistan'da dini durum ve Kırgızistan Anayasasında din ve din eğitimi incelenmiştir. Daha sonra, Kırgızistan eğitim- öğretim sistemi, Kırgızistan eğitimöğretim sistemi içinde adep sabagı, adep sabagı'nın tarihçesi, adep sabagı'nın amacı ,adep sabagı müfredatı, adep sabagı müfredatında yer alan din bilgisi konularına yer verilmiştir. Tezin III. Bölümü Bulgular ve Yorumlardır. Bu bölümde önce örneklemin kişisel bilgileri verilmiş ve daha sonra ölçekler ile ilgili bulgular değerlendirimiştir. Sonuç kısmında araştırmanın genel özeti ve araştırmanın bulgularına dayalı olarak ulaşılan sonuçlar verilmiştir. Değerlendirme kısmında ise araştırmadan elde edilen bulguların, yani öğrencilerin başarısında etkili olan faktörlerin tespiti ve değerlendirmesi yapılmıştır. Öneriler kısmında ise bulgulara dayalı olarak Adep Sabagının amaçlarına ulaşmasında daha verimli olabilmesi açısından konuyla ilgili öneriler sunulmuştur.