Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan çocuklarda akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLPERİ ARABACI

Danışman: CEVRİYE ERGÜL

Özet:

Bu çalışma, 4. sınıfa devam eden öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin okuma akıcılığı (okuma hızı, doğru okuma ve prozodi becerileri) ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara ilinin Çankaya, Yenimahalle, Mamak ve Keçiören ilçelerinde bulunan 30 ilkokulun 4. sınıflarında öğrenim gören ve tesadüfi seçilen 55 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilerin 27'si öğrenme güçlüğü olan, 28'i ise normal gelişim gösteren öğrencilerdir. Bu çalışma kapsamında, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Öğrencilerin doğru okuma, hız ve prozodi becerileri sınıf düzeyinde bir metin okutularak ve kayda alınarak incelenmiştir. Okuduğunu anlama performansı ise hatırlamayı ölçen kısa cevaplı soruları içeren bir metin ve hem yüzeysel hem de derinlemesine anlama becerilerini gerektiren çoktan seçmeli bir test ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın verileri Mann Whitney-U testi ve Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına bakıldığında, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin aynı becerilerde elde ettikleri puanların, normal gelişim gösteren öğrencilerin doğru okuma, hız, prozodi, okuduğunu anlamada elde ettikleri puanlara göre anlamlı olarak düşük olduğu görülmüştür. Akıcılık ve anlama arasındaki ilişkiler incelendiğinde ise öğrenme güçlüğü olan öğrencilerde hız ile okuduğunu anlama arasında, normal gelişim gösteren öğrencilerde ise prozodi ile okuduğunu anlama arasında orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu bulgular, alanyazın ile tutarlı olmakla birlikte öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin performans düzeylerinin akranlarının oldukça gerisinde olması dikkat çekicidir. Bu bağlamda, hem düşük performansları hem de akıcı okuma bileşenleri ile okuduğunu anlama arasındaki ilişkiler göz önünde bulundurulduğunda, öğrenme güçlüğü olan öğrencilere yönelik uygulanacak eğitim programlarında akıcılık bileşenleri ve okuduğunu anlamayı geliştirmeye yönelik müdahalelerin yeterli düzeyde yer almasının sağlanması önemli olacaktır. The aim of this study is to investigate the relationship between reading fluency (reading speed, accuracy and prosody) and reading comprehension skills of students with and without learning disabilities. The study group consisted of 55 randomly selected 4th grade students who were enrolled in 30 primary schools located in the Çankaya, Yenimahalle, Mamak, and Keçiören provinces in Ankara. Of all the students 27 had learning disabilities while 28 were typically developing. In data analysis, the relational screening model, which is a quantitative research method, was used. Reading accuracy, speed, and prosody skills of students were assessed using a grade level text. Additionally, comprehension performance was assessed using a short-answer test which measures remembering information related to the text and open-ended questions which measures skills in terms of constructing meaning both literally and in depth. The data of the study were analyzed using Mann-Whitney-U test and Spearman Brown Correlation Coefficient statistical methods. The findings of the research indicated that the reading accuracy, speed, prosody, and comprehension scores of students with learning disabilities were significantly lower than those obtained by their typically developing peers. Regarding the relationship between fluency and reading comprehension, there was a significant moderate correlation between reading speed and comprehension for students with learning disabilities whereas there was a significant moderate correlation between prosody and comprehension for typically developing students. Even though these findings are consistent with the existing literature, it is still noteworthy that the performance levels of students with learning disabilities are far behind their peers. In this context, when both the poor performances of students with learning disabilities and the relationships between the components of reading fluency and comprehension are considered, it is important to ensure that appropriate interventions for developing fluency and comprehension take place in instructional programs for students with learning disabilities.