Üniversite öğrencilerinde ve mezunlarında öğrenci sadakatini yordayan değişkenlerin yapısal eşitlik modellemesiyle incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESRA ÇALIK VAR

Danışman: SELAHİDDİN ÖĞÜLMÜŞ

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, yükseköğretim kurumlarındakiöğrenciler ve mezunlar arasında öğrenci sadakatinin üniversiteye bağlılık,üniversiteye güven, üniversitenin algılanan prestiji ve öğrenci memnuniyetiile ilişkisini belirlemek ve bu amaçla geliştirilmiş olan yapısal eşitlik modeliniüniversite öğrencilerinden, mezunlarından, devlet ve vakıf üniversitelerinedevam eden üniversite öğrencilerinden ve mezunlarından elde edilenverilerle sınamaktır.Araştırma ilişkisel bir tarama modelidir. Araştırmada Öğrenci SadakatiÖlçeği, Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği, Örgütsel Bağlılık Ölçeği, ÜniversiteyeGüven Ölçeği ve Algılanan Örgütsel Prestij Ölçeği kullanılmıştır.Araştırma grubu Ankara’da farklı üniversitelerde öğrenim gören 1287üniversite öğrencisi ve mezundan oluşmaktadır. Katılımcıların %39.3’ü erkek(n=506), %60.7’si kadın (n=781), % 67.1’i üniversite öğrencisi (n=864),%32.9’u (423) üniversite mezunudur. Araştırmanın amacı olan öğrencisadakatini yordayan değişkenlerin belirlenmesinde yapısal eşitlik modelikullanılmıştır.Araştırma sonuçları araştırmacı tarafından oluşturulan kavramsalmodelin üniversite öğrencileri ve mezunları, devlet üniversiteleri ve vakıfüniversitelerinde eğitim görenlerin oluşturduğu gruplardan elde edilen verilerüzerinde doğrulandığını ve modelin kabul edilebilir olduğunu göstermiştir. Ancak sadece üniversite mezunlarının oluşturduğu grupta güven ve sadakatarasında bir ilişki bulunmamış, mezun grupta güven ve sadakat arasında birilişkinin olmadığı alternatif model kabul edilmiştir.Araştırma sonuçları üniversite bağlılığının öğrenci sadakatini doğrudanve yüksek düzeyde yordadığını, üniversitenin algılanan prestiji veüniversiteye güven değişkenlerinin ise öğrenci sadakatini orta düzeyde vedoğrudan yordadığını göstermektedir. Ayrıca üniversitenin algılanan prestijive üniversiteye güven değişkenleri üniversite bağlılığı üzerinden öğrencisadakatini dolaylı olarak da yordamaktadır. Bulgular ele alınan değişkenlerinöğrenci sadakatine katkısı bağlamında tartışılmıştır.AbstractThe main objective of this study is to determine the relation of thestudent loyalty with university commitment, trust of university, the perceivedprestige of university and student satisfaction; furthermore, to test thestructural equation model which had been developed for this purpose, onuniversity students, graduates and on both state and foundation universities.This research was a relational survey model. In the research, StudentLoyalty Scale, Student Satisfaction Scale, Organizational Commitment Scale,University Trust Scale and Perceived Organizational Prestige Scale wereused.The research group had been combined of 1287 university studentsand alumni from diverse universities in Ankara. Of the participants 60.7%were women (N=781), 39.3% were men (N=506),), 67.1% were universitystudents (N=864), 32.9 % were alumni (N=423) Structural equation modelwas used to determine the variables predicting student loyalty which is at thecore of the research.Results of the research showed that the conceptual model developedby the researcher could be verified and confirmed with the data obtained from group formed by university students and alumni, from group ofuniversity students and from both state and foundation universities, thereforethe model was accepted. However, in the group formed only by the alumni,no relation between trust to university and student loyalty was found, as aresult, for this group, the alternative model which does not contain this kind ofrelation was adopted.The results of the research show that commitment to universitypredicts the student loyalty directly with a high level, and also, university'sperceived prestige and trust to university determinants predict the studentloyalty directly in medium level. The perceived prestige of university and trustto university predict the student in terms of university commitment indirectly.Findings discussed according to contribution of handled determinants.