Sanat eğitimi alan ve almayan 15-17 yaş grubundaki ergenlerin sosyal uyumlarının ve benlik tasarım düzeylerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BELGİN TOY

Danışman: GÜLEN BARAN

Özet:

Bu araştırma sanat eğitimi alan ve almayan on beş-on yedi yaş grubundaki ergenlerin sosyal uyumlarını ve benlik tasarım düzeylerini incelemek ve etkili olabilecek etmenleri belirlemek amacıyla planlanmıştır. Araştırmaya Ankara ilinde Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi ile Halide Edip Lisesi’ne devam eden toplam iki yüz on dört ergen dahil edilmiştir. Araştırmada “ Genel Bilgi Formu ”, “ Hacettepe Kişilik Envanteri-Sosyal Uyum Alt Ölçeği ” ve “ Benlik Tasarımı Envanteri ” kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Çift Yönlü Varyans Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Duncan Testi ve Korelasyon Katsayısı Önemlilik Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; sanat eğitimi alan ve almayan ergenlerin sosyal uyum puanları arasında farklılık olmadığı, ancak benlik tasarımlarının farklılık gösterdiği saptanmıştır. Sanat eğitimi alan ergenlerin benlik saygılarının yüksek olduğu, bu doğrultuda olumlu benlik tasarımı geliştirdikleri belirlenmiştir. Ergenin cinsiyeti, doğum sırası, kardeş sayısı ve sıkıntılı/üzüntülü hissettiğinde en çok rahatlatan şeyin sosyal uyuma; ergenin yaş, cinsiyet, okul türü x rahatlatan şey interaksiyonunun ise benlik tasarımına ilişkin puanlarda farklılık yarattığı bulunmuştur (p < .01, p < .05). Ayrıca sanat eğitimi alan ergenlerde, sanat eğitimi almaya yönlendiren etken sosyal uyum puanlarında farklılığa neden olmuştur (p < .05). Araştırmaya alınan ergenlerin, sosyal uyum ve benlik tasarımı puanları arasında pozitif bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucunda, annebabalara ve çeşitli kuruluşlara bazı öneriler getirilmiştir.