Devletin değişimi ve özel sektör: Dünyada ve Türkiye'de sosyal sorumluluk anlayışı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZERRİN İNAN PETENKAYA

Danışman: FATİH KESKİN

Özet:

II. Dünya Savaşı'ndan 1970'li yıllara kadar süregelen Refah Devleti politikalarının çöküşüyle birlikte, 1980'li yıllardan itibaren tüm dünya da egemen olan neo-liberal politikalar doğrultusunda şirketler tüm dünyada önemli bir güç haline gelmiştir. Şirketlerin güçlenmesine paralel olarak sosyal sorumluluk son yıllarda fazlası ile irdelenen bir kavram olarak karsımıza çıkmaya başlamıştır. Hem toplumum hem de kurumların çıkarlarını koruduğu gerekçesiyle meşrulaştırılan sosyal sorumluluk faaliyetlerinde asıl sorun, her iki tarafın çıkarlarının eşit olup olmadığıdır. Buradan hareketle, çalışma `şirketlerin sosyal sorumlulukları salt toplumsal iyilik için değil yasal düzenlemeler, teşvikler, toplumsal baskılar, vicdanı muhasebe, şirket itibarı ve karını yükseltmek gibi nedenlerle yerine getirdiğin göstermeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda bu çalışmanın ilk bölümde, neo-liberalizmin dünya çapında hangi dönüşümler sonucunda ortaya çıktığı ve bu olgunun ekonomik ve siyasal bağlamlarının devlet ve özel sektör üzerindeki etkileri incelenmiştir. Ayrıca neo-liberalizmin Türkiye yansımaları ideolojik, siyasal ve sosyo-ekonomik değişimlerden yola çıkarak ortaya koyulmuştur. İkinci bölümde ise sosyal sorumlulukla ilgili görüşler modeller, tartışmaları ve stratejiler ele alınarak sorumluluğun genel çerçevesini çizilmiştir. Son olarak ise Türkiye'deki bazı sosyal sorumluluk kampanyalarına yer verilmiştir. Sonuç olarak neo-liberal politikaların ekonomik, siyasal, sosyal etkileri göz önüne alınarak, sosyal sorumluluk anlayışı tartışılır ve anlaşılır kılınmaya çalışılmıştır.AbstractWith the collapse of Welfare State policies ongoing from II.World War to the 1970s, the companies have become an important power all over the world in the direction of neo-liberal policies, which are dominant around the world since 1980s. In parallel to the companies? power, social responsibility has been appeared as a concept, which is pretty much researched in the recent years. The fundamental problem in social responsibility activities, which are legalized on the account of the fact that both the society and the institutions interests are protected, is whether the interests of two sides are equal or not. From this point of view, in the first part, the study aims at showing the reasons such as ? the social responsibilities of the companies are not only for social advantage but also for the legal regulations, encouragements, social pressures, personal searching and increasing the company?s position and profit.? In direction of this objective, the occurrence of neo-liberalism in consequence of the turnover all over the world and the effects of economical and political contexts of this event on the government and private sector have been examined. Furthermore, Turkey reflections of neo-liberalism have been introduced considering the ideological, political, and socio-economical changes. In second part, the general outline of the responsibility has been drawn by handling the views, models, discussions, and strategies concerning social responsibility. Finally, some social responsibility campaigns in Turkey have been given place. Consequently, social responsibility sense has been tried to be discussed and be made comprehensible regarding economical, political, social effects of neo-liberal policies