Bir melez yazın örneği: Marie Ndiaye'nin romanlarında çoklu aidiyet ve çoğul kimlik


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE KAYĞUN TEKTAŞ

Danışman: GÜLSER ÇETİN

Özet:

Bir Melez Yazın Örneği: Marie NDiaye'nin Romanlarında Çoklu Aidiyet ve Çoğul Kimlik başlıklı bu çalışmanın temel amacı yazarın La Sorcière (1996), Trois Femmes Puissantes (2009) ve Ladivine (2013) adlı kurgusal nitelikli romanlarında kimlik ve aidiyet kavramlarını incelemektir. Marie NDiaye'nin deri rengi, içinde yaşadığı Batı kültürü, etnik aidiyeti, kusursuz Fransızcası gibi karşıtlıklar yapıtlarının sınıflandırılması konusunda tartışmalara neden olur. Annesi Fransız, babası Senegalli olan Marie NDiaye Paris'in bir banliyösünde yetiştiğinden bakış açısı Avrupa kültürüyle biçimlenir. 2009'da Trois Femmes Puissantes ile Goncourt Ödülü'nü alan yazar bu romanından itibaren kurgularında Afrika'yı ve melez kimliğini yansıtan öğelere yer vermeye başlar. Yazar romanlarında ailenin ve toplumun bireyin kimlik oluşum süreci üzerindeki etkilerini farklı anlatı kişilerinin öyküleri aracılığıyla ele alır. Birçok karşıtlığın bir araya geldiği anlatılarda sömürgecilik sonrası dönemin çok kültürlü toplumlarında yaşayan roman kişilerinin ikilemleri vurgulanır. Yenilikçi bir dille kadına ilişkin konuları ele alan yazar dişil yazının ilkelerini yansıtır. Öte yandan aile içi ilişkiler ekseninde gelişen kurgularında çağımızın insan ilişkileri yansıtılır. Bu bağlamda psikanalitik kuramlar ışığında aile travmalarının roman kişisinin aidiyet duygusu üzerindeki etkileri incelendi. Yazarın biçeminin ayrılmaz parçası olan sıra dışı öğelerin metinsel işlevi büyülü gerçekçi anlatım biçiminin ilkeleri ışığında çözümlendi. Sonuç olarak Marie NDiaye'nin romanları içerik ve biçem bakımından kuramsal bilgiler ışığında irdelendi. Yazarın anlatı evrenindeki çok katmanlı yapı sömürgecilik sonrası yazın, sosyolojik ve psikolojik kuramlar aracılığıyla çözümlenerek özgün bir yazınsal çalışma oluşturulmaya çalışıldı. The main purpose of this study titled Hybrid Literature: A Case Study of Multiple Belonging and Hybrid Identity in the Novels of Marie NDiaye is to analyse the concepts of identity and belonging in the fictions named La Sorcière (1996), Three Powerful Women (2009) and Ladivine (2013). Contrasts such as Marie NDiaye's skin colour, the Western culture she lives in, her ethnic identity, and her perfect French cause controversy about the classification of her works. Marie NDiaye, whose mother is French and father is from Senegal, was raised in a suburb of Paris thus her perspective is shaped by European culture. Having received the Goncourt Prize for Three Powerful Women in 2009, the author introduces elements evoking Africa and reflecting her hybrid identity in her fiction. Marie NDiaye deals with the effects of family and society on the individual's identity formation process through the stories of different narrative characters. Her narratives, in which the reader notes several contradictions, focus on the dilemmas of characters who live in the multicultural societies of the postcolonial era. The author, who deals with issues related to women in an innovative language, reflects the principles of écriture féminine. On the other hand, human relations of our age are reflected in her fictions that develop on the axis of family relations. In this context, the impact of family trauma on the character's sense of belonging is examined in the light of psychoanalytic theories. The textual function of the supernatural elements, which are an integral part of the author's style, has been analysed in the light of magical realism. To conclude, Marie NDiaye's novels are examined in the light of theoretical knowledge in terms of content and style. The complex structure of the author's narrative universe is analysed through postcolonial, sociological, and psychological theories. La présente étude intitulée « L'Écriture métisse : un cas d'étude des appartenances multiples et de l'identité hybride dans les romans de Marie Ndiaye » a pour but principal d'analyser les concepts de l'identité et de l'appartenance dans trois romans de fiction de l'auteure : La Sorcière (1996), Trois Femmes Puissantes (2009) et Ladivine (2013). Les contradictions que posent sa couleur de peau et la culture occidentale dans laquelle elle vit, ainsi que son appartenance ethnique et son français impeccable provoquent les débats sur la classification générique de son œuvre. Née d'une mère française et d'un père sénégalais Marie NDiaye grandit dans la banlieue parisienne. C'est la raison pour laquelle son point de vue est modelé par la culture occidentale. Ayant reçu le prix Goncourt pour Trois Femmes Puissantes en 2009, l'auteure introduit des éléments évoquant l'Afrique et reflétant son identité hybride dans ses fictions. Dans ses romans, l'auteure montre le rôle décisif de la famille et dépeint l'influence de la société dans le processus de formation de l'identité de l'individu à travers les histoires de différents personnages. Ses récits, dans lesquels le lecteur note plusieurs contradictions, mettent l'accent sur les dilemmes des personnages vivant dans les sociétés multiculturelles de l'ère postcoloniale. L'auteure, qui traite des sujets portant sur la condition des femmes d'une façon innovante révèle l'esprit novateur de l'écriture féminine. D'autre part, les relations interpersonnelles typiques de notre époque sont illustrées dans ses fictions qui traitent le problème des liens familiaux. Dans ce contexte, l'impact des traumatismes familiaux sur le sentiment d'appartenance des personnages est examiné à la lumière des théories psychanalytiques. La fonction textuelle des éléments surnaturels, qui font partie intégrante du style de l'auteure, a été analysée sous l'angle du réalisme magique. En conclusion, les romans de Marie NDiaye sont étudiés à la lumière des connaissances théoriques. La structure complexe de l'univers narratif de l'auteure est analysée à travers les théories postcoloniales, sociologiques et psychologiques.