Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: VAHDEDDİN ŞİMŞEK
Danışman: YILDIZ KIZILABDULLAH
Özet:Bu çalışmamızda İngiltere’de Din Eğitimi (RE) Çerçeve Müfredat Programıile Türkiye’de 4-8 sınıflarda uygulanan Dkap Öğretim Programları karşılaştırılarakbenzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuştur.Öncelikle din eğitimi ve din öğretim ile kavramlar verilmiş sonra her iki ülkedin öğretimi programları ile derslerin tarihçesi, derslerin yasal temelleri, dersöğretmeni ve ders süresi, derslerin amaç ve kazanımları ile ilgili bilgiler verilerektanıtımı yapılmıştır. İncelenen programlar, öğrencilere birtakım temel dini bilgi vebecerilerin kazandırmakla beraber, içinde yaşanılan çok kültürlü ortamlarda, dahaçok düşünmeyi, anlamayı ve kendi davranışlarını kontrol etmeyi, farklılıklarınfarkında olunmasını, ötekini anlamayı ve ötekine saygı göstermeyi amaçlamaktadır.Her İki Din Öğretim Programı içerisinde yer alan Hedef ve Kazanımlar, öğrenmealanlarına - sınıf düzeylerine göre Bloom’un güncellenmiş yeni taksonomisine göreincelenmiş ve benzer-farklı yönleri bulunmuştur. İki farklı kültürdeki din öğretimininkarşılaştırılması neticesinde; İngiltere Din Eğitimi Müfredat programı belirlerken,eğitimi bölgelerinde yer alan Din Eğitim Danışma Kurullarının (SACRE) etkiliolduğu, böylelikle İngiltere’de bireylerin din eğitimi ihtiyaçlarının en üst düzeydekarşılandığı, Din eğitimine başlama yaşının erken olduğu, Din Eğitimikazanımlarının evrensel normlar olduğu ve Büyük Britanya adasında temsil edilendinlerin Din Eğitimi dersin öğrenme alanını oluşturduğu tespit edilmiştir. Türkiye’de“Dkap Öğretim programı merkezi olduğu, Din eğitimine başlama yaşının İngiltere’yegöre daha geç olduğu, Dkap ders kazanımlarının Milli ve Manevi temelli olduğu,dünya dinlerinin Din ve Kültür Ünitesinde bir konu olarak yer aldığı görülmüştür.Sonuç olarak bu çalışmada, iki ülkedeki din öğretimi programlarının farklıboyutlar incelenmiş benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuştur.AbstractIn this study, Religious Education Curriculum in England and for grades 4-8Religion and Ethics Course Curriculum in Turkey has been demonstrated bycomparing the similarities and differences.First, RE concepts are given and both countries, the historical and legal basisof RE programs and courses, the course of teacher duration, objectives andoutcomes associated with giving information has been introduced and RE programshave been analyzed and the relationship with other courses have been examined Bothcontained in RE Program Objectives and Outcomes, learning areas - according toBloom's new updated taxonomy have been found in different and similar directions.UK RE curriculum, determined by Religious Education Advisory Committees(SACRE) is effective, thus RE needs at the highest level are met, starting RE isearilier, outcomes of RE are universal norms and the religions represented on theisland of GB, RE that create learning areas have been identified. In Turkey "Religion and Ethics” curriculum is prepared from the center for the whole countryand applied in the same manner, RE to the age of beginning later than UK, RECCgains national and spiritual-based, which is of world religions existing in the programReligion and Culture in the Unit were taking place as a subject.As a result of this study, two different aspects of the country's religious educationprogram examined the similarities and differences were revealed.Keywords: Religious Education, Religion Courses, Religion Courses, Objectives(purpose) Outcome