Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YASEMİN DUYGU ESEN
Danışman: CELAL DEHA DOĞAN
Özet:Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin eğitimde ölçme ve değerlendirme alanına ilişkin kendi yeterlilik algılarını yargıcı kararlarına göre ikili karşılaştırma yöntemiyle ölçeklemektir. Araştırma, tarama modelindedir. Çalışma grubunu, Eskişehir ili genelindeki devlet okullarında görevli olan ve gönüllülük esasıyla seçilen 459 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri, araştırmacının kendisi tarafından geliştirilen 'Ölçme ve Değerlendirme Yeterlilik Alanı Algı Formu' ile toplanmıştır. Araştırma sorularına yanıt aramada Thurstone'nun Karşılaştırmalı Yargılar Kanununa göre ikili karşılaştırmalar yöntemiyle ölçekleme yapılmış, verilerin analizinde Thurstone'nun III. ve V. Hal denklemleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin ölçme değerlendirme alanına yönelik olarak kendilerini en yeterli gördükleri alanın "sınav sonuçlarına dayalı olarak öğrencilere etkin geri bildirim verme"; en az yeterli hissettikleri alanın ise "üst düzey zihinsel özellikleri ölçebilen açık uçlu madde yazma" yeterliliği olduğu görülmüştür. En yeterli ve daha az yeterli görülen alanların, öğretmenlerin görev yaptıkları eğitim kademesine göre belirgin farklılık göstermediği gözlenmiştir. Ancak ortaöğretim öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme alanı yeterlikleri açısından, diğer kademe öğretmenlerine göre kendilerini daha az yeterli görme eğiliminde olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to scale teachers' perceptions of competence in the field of measurement and evaluation in education by using paired comparison method according to judges' decisions. This research is designed as a survey model. The study group consists of 459 volunteer teachers who work in state schools throughout Eskisehir. The research data were collected via 'Perception Form of Measurement and Evaluation Competence Area' developed by the researcher. To answer the research questions, scaling was conducted via paired comparison method based on Thurstone's (1927) Law of Comparative Judgements. Thurstone's 3rd and 5th equations were used for data analysis. As a result of the research, it was concluded that teachers have the highest competence perception for the area of "giving effective feedback to students based on the exam results" while they have the most insufficient perception for the area of "writing open-ended items which could measure higher order thinking skills". The highest and the lowest perception areas did not show any significant difference according to the different grades teachers were responsible. However, it was determined that high school teachers' perception of competence in the field of measurement and evaluation tends to be low when compared to other teachers from different grades.