Kadınların güçlendirilmesine yönelik girişimcilik eğitim programlarında eğilimler, sorunlar ve olanaklar: KAGİDER örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYDAN TUNÇİL BÖLÜKBAŞ

Danışman: AHMET YILDIZ

Özet:

Bu çalışmada kadının güçlendirilmesi yaklaşımının, KAGİDER’in eğitimlerininamaç ve içeriklerindeki söylemler ve eğitime katılan kadınların deneyimleri bağlamındaincelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yaklaşımıbenimsenmiş olup derneğin eğitimlerinin amaç ve içerikleri içeriz analizi, kadınlarıngüçlenme deneyimleri ise betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir.Araştırma bulgularına göre KAGİDER’in yer aldığı eğitim projelerinin amaç veiçeriklerinde kadının güçlendirilmesi yaklaşımına dair söylemlere rastlanmıştır.Eğitimlerde güçlendirmenin ekonomik ve sosyal boyutları vurgulanırken diğer boyutlarıihmal edilmiştir. Dikkat çeken en önemli nokta çoğu eğitimde toplumsal cinsiyeteşitliğinin amaç ve içeriklere dâhil edilmemesidir. Bu durum derneğin radikal birgüçlendirme yaklaşımından ziyade ana akım güçlendirme yaklaşımına yakın bir çizgidedurduğunu göstermektedir. Bunun yanı sıra KAGİDER’in farklı paydaşlarla birliktegerçekleştirdiği eğitim projelerinde; ekonomik büyüme, neo-liberal piyasa yaklaşımı,yoksulluğun azaltılması ve istihdamın arttırılması gibi yaklaşımların da benimsendiğisaptanmıştır.Kadınların güçlenme deneyimlerini ortaya koymak için ise, “Geleceğin KadınLiderleri” eğitimi katılımcılarından gönüllü olan 15 kadınla görüşmelergerçekleştirilmiştir. Kadınlar eğitime en çok “çalışma yaşamına katılım ve kariyerplanları” en az “duygusal ihtiyaçlar”ı doğrultusunda katılmayı amaçlamışlardır.vEğitimde en çok vurgulanan ekonomik güçlendirme boyutunda kadınlar sınırlıgüçlenmeler yaşarken, sosyo-kültürel boyutta ise kadınların sosyal ağları özelliklekatılımcıların aralarında oluşturdukları iletişim ağıyla genişlemiş, toplumsal sorunlarakarşı duyarlılıkları ve sivil toplum kuruluşlarına katılımları artmıştır. Çalışan haklarınıneğitimde yer alması ise kadınların yasal güçlenmelerine katkı sağlamıştır. Bilişselgüçlendirme boyutunda, toplumsal cinsiyet eşitliği konusuna yer verilmemesine rağmeneğitmen rol modeller ve katılımcılar, kadınların kalıp toplumsal cinsiyet yargılarınailişkin örtük öğrenmeler gerçekleştirmelerinde etkili olmuştur. Eğitimin amaç veiçeriklerinde yer verilmemesine rağmen kadınlar en çok psikolojik boyutta güçlenirken,politik/siyasal boyutta güçlenmemişlerdir.AbstractIn this study, it is aimed to analyze woman’s empowerment approach within thecontext of discourses in goal and contents of KAGIDER training and experiences ofwomen who participated in these trainings. In accordance with this aim, qualitativeresearch was used and goal and contents of the association were analyzed with contentanalysis and women’s empowerment experiences were analyzed with descriptiveanalysis.According to research findings, discourses about women empowerment werefound in goal and contents of training projects in which KAGIDER participated. Whileeconomic and social dimensions of empowerment were emphasized in training, otherdimensions were neglected. The most remarkable point is that gender equality were notincluded in goal and contents of most training. This situation shows that association isclose to mainstream empowerment approach rather than radical empowermentapproach. Besides, approaches such as economic growth, neo-liberal market approach,lessening poverty and increasing employment were detected to be adopted in trainingprojects which KAGIDER carried out with different partners.Interviews were carried out with 15 women volunteers attending to the Trainingof “Woman Leaders of Future” in order to reveal women’s empowerment experiences.Women aimed to attend to this training mostly for “participating in work life” and theleast for “emotional needs”.viiWhile women lived limited empowerment in economic empowermentdimension that was mostly stressed in training, women’s social network expandedespecially with communication network formed among participants in socio-culturaldimension and women’s participation to non-governmental organisations and theirsensitiveness to social problems increased. Employee’s rights taking part in trainingmade contribution to women’s legal empowerment. In cognitive empowermentdimension, although training didn’t include social gender equality, role model educatorsand participants were effective in achieving implicit learning related to women’sstereotypes. Although it was not given in goal and contents of training, women gainedstrength in psychological dimension and they didn’t gain strenght in politicaldimension.