Richard Rorty'nin Heidegger eleştirisi: "Keşfedilen hakikatten yaratılan hakikate"


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RAMAZAN YILMAZ

Danışman: CELAL TÜRER

Özet:

Bu tez, bir giriş, iki bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Giriş tezin metodu ve içeriğine aşinalık tesis etmek üzere düzenlenmiştir. Birinci bölümde 'yaratılan hakikat' metaforu çerçevesinde Richard Rorty'nin düşünceleri ve bu düşüncelerin arka planı sunulmuştur. İkinci bölüm, çizilen çerçevede Rorty'nin Heidegger eleştirisine yöneliktir. Richard Rorty'nin düşüncesi, Wittgenstein'in dil oyunları kavramından yola çıkarak ortaya koyduğu "söz dağarcıkları" kavramı çerçevesinde anlaşılabilir. Darwinci evrim düşüncesi çerçevesinde insanın bilen bir özneden ziyade çevresiyle başa çıkmak için aletler geliştiren bir varlık olarak ele alındığındığı bu düşüncede Rorty'nin hakikat dediği şey, insanın bu çabalarında işe yarayan inançları ifade edip, olumsal, tarihsel ve insan amaçlarına göre değişen bir karakter arzetmektedir. Bu anlamda evrensel ve objektif olarak tasavvur edilen geleneksel hakikat anlayışını yadsır. Rorty için olumsallığın benimsenmesi insanın özgürlüğünü sağlamada ve yeni projeler geliştirmesinde daha faydalı olacaktır. Bu anlayış, insanı, onun amaçlarını ve ilgileriniöncelemektedir. Geleneksel felsefe ve onun hakikat anlayışını eleştirirken, insanı değerlerin, ahlakın ve doğruluğun da ölçüsü yapmaktadır. Rorty, bu düşüncesi çerçevesinde Heidegger'ideğerlendirmekte, özellikle geleneksel felsefeye yönelik eleştirisinde Heidegger'den faydalansa da, nihayetinde kendi bakış açısından Heidegger'i olarak eleştirmektedir. Bu eleştiriler, Heidegger'in düşüncesinin Rorty'nin amaçları için ne kadar kullanılabileceği üzerinedir. This thesis consists of an introduction, two chapters and conclusion. The introduction is designed to acquaint with the method and content of the thesis. In the first chapter, Richard Rorty's thoughts and their background are presented within the framework of the " truth that made" metaphor. Rorty's critique of Heidegger is made up to within this framework in the second part. Richard Rorty's thought can be understood within the of "vocabularies" concept inspired by Wittgenstein's concept of "language games". This idea, in which human being is considered as a being that develops tools to cope with its environment rather than as a knowing subject, is developed within the framework of the Darwinian theory of evolution. In this view, what Rorty calls the truth expresses the beliefs that is effective in one's endeavors that directed to cope with its environment. Thus they embody in a contingent and historical character, and change according to human needs. In this respect, Rorty's view denies the traditional understanding of truth that is conceived as universal and objective. According to Rorty, the adoption of "contingency" would be more useful in ensuring human freedom, and developing new projects. This idea is prioritize human, its aims and interest. It also regards human being as measure of values, morality and truth while criticizing traditional philosophy and its truth view. Rorty interprets Heidegger within the framework of this idea. Although he draws upon Heidegger in his critique of traditional philosophy, he drastically criticizes Heidegger from his own point of view. These criticisms are about how much Heidegger's thought can be used for Rorty's purposes