Arnavut öğrencilerin Türkçe öğreniminde karşılaştıkları biçimbilimsel düzlemdeki sorunlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ADRİATİK DERJAJ

Danışman: SEDA GÜLSÜM GÖKMEN

Özet:

Bu çalışma Arnavutça ve Türkçenin kimi biçimbilimsel yönlerinin yapılmış olan çalışmalar çerçevesinde betimlenmesi ve Türkçe öğrenen Arnavut öğrencilerin karşılaştıkları güçlüklerin deneysel yöntemle saptanılması amacıyla yapılmıştır. Arnavutçanın biçimbilimsel özelliklerin betimlenmesi, önceki çalışmalarda yer alan betimlemeler ve bu çalışma kapsamında gerçekleştirilen deneysel nitelikli özgün verilerden elde edilen sonuçlar çerçevesinde değerlendirilmiştir. Türkçe için, ise salt önceki çalışmalarda yer alan değerlendirmeler kullanılmıştır. İki dildin biçimbilimsel dizgelerinin incelenmesi ve betimlenmesi sürecinde dolaylı gözlem yöntemi çerçevesinde alan yazını temel alınmıştır. 2.Bölümde, çalışmanın kuramsal sınırları içerisinde Ruhdilbilim, Dil Öğrenimi, Ayrımsal dilbilim ve Biçimbilime ilişkin kavramlar ve tanımlamalara yer verilmiştir. Bu bölümde Ruhdilbilim araştırmalarının dil öğrenimi alanındaki katkıları değerlendirilmiştir ve Ayrımsal dilbilimin, öğrenim süresince karşılaşılan güçlükleri tespit etmeyi ve yabancı dil öğretimi için yöntem geliştirmeyi üstlendiğini açıklanmıştır. 3. Bölüm' de Arnavutça biçimbilimsel öğeleri üzerine Demiraj (1995) 'deki betimlemelere yer verilmiş ve çalışmanın özgün verisi incelenmiştir. 4. Bölüm'de Türkçenin biçimbilimsel özellikleri ve öğeleri daha önceki çalışmalar doğrultusunda gözden geçirilmiştir. 5. Bölüm'de ise Arnavut öğrencilerin Türkçe öğreniminde karşılaştıkları sorunlar ve yaptıkları olumsuz aktarmalar saptanmaya çalışılmıştır. Sonuç Bölümünde çalışma ana hatlarıyla özetlenmekte ve ulaşılan bulgular verilmektedir. Abstract SUMMARY The aim of this study is the description of Albanian and Turkish morphological directions on the done frames and the establishment of difficulties of the Albanian students on Turkish learning by experimental ways. The description of Albanian morphological feature is utilized by datum the frames done before and the contents specific test of these study. For Turkish are estimited the merely datum of done frames. The examination and description proces of the morphological systems of the two languages is made by observing the planewritting of the area. Chapter 2, is on the description of psycholinguistics, language learning, contrastive linguistics and morphology theory and definitions. İn this chapter we have utilized the additions of psycholinguistics investigations on language learning, and we have explain contrastive linguistics recurs on the development of methods on teaching foreing languages and establishments of difficulties on language process. Chapter 3, upon to the Albanian morphological elements on Demiraj(1995) and the examination of specific datum. İn chapter 4. the Turkish morphological features and elements are given from the previous studies. İn chapter 5. are established the difficulties and transfers of Albanian students. Finally, in the conclusion chapter, the study is summarized in its main outlines and results.