Ankara ili Çubuk ilçesi' nde turşu üretimi ve pazarlamasının analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İLKAY ÇAĞLAR

Danışman: ERDOĞAN GÜNEŞ

Özet:

Sanayileşme sürecini belirli bir düzeye getiren toplumlar, organik ya da eko-tarım, eko-turizm gibi arayışlara yönelmiştir. Tüketici yönelimi ile geleneksel ve doğal ürüne olan ilgi giderek artış göstermiştir. Bu nedenle, sadece Türkiye?de değil, aynı zamanda tüm dünyada geleneksel gıdalara giderek artan bir ilgi oluşmaya başlamıştır. Son yıllarda kültürel miras olarak kabul edilen geleneksel gıdaların korunması önemli olmakla birlikte bu ürünlerin resmi olarak kayıt altına alınması ve hukuki yönden korunmasının sağlanması da gerekmektedir. Bu da coğrafi işaretleme ile sağlanmaktadır. Bu yönlerden önemli bir örnek olarak dikkati çeken ?Çubuk Turşusu? geleneksel bir ürün olarak incelenmeye değer bulunmuştur. Ankara ili Çubuk İlçesi?nde turşu üretimi yapan işletmeler üretim izni olan işletmeler ve üretim izni olmayan işletmeler olarak iki grup halinde incelenmiştir. Çalışmada işletmeler hakkındaki bilgiler anket yöntemiyle işletme sahipleriyle yüz yüze görüşülerek elde edilmiştir. Sonuçta; İlçede turşu üreten işletmelerin 2011-2012 tarımsal üretim yılına ait verileri dikkate alınarak; işletmeler, ekonomik yapıları, turşu pazarlama hizmetleri, üretim miktarı, kapasite büyüklüğü, teknoloji kullanım düzeyi, üretim iznine sahip olma durumları göz önünde bulundurularak üretim izni olan işletmeler ve üretim izni olmayan işletmeler olarak iki grup halinde karşılaştırmalı olarak ele alınarak analiz edilmiştir. Çubuk Turşusu?nun üretiminden pazarlanmasına kadar geçirdiği süreçte yapısal durumu ortaya konulmuş, üretim ve satış yapan işletmelerin zayıf ve güçlü noktalarını saptanarak, tespit edilen sorunlara çözüm önerilerinde bulunulmuştur. Bunun yanı sıra coğrafyaya has ürünlerin özelliklerinin orijinal nitelikleriyle pazarlanması, piyasanın gelişmesi ve büyümesi, turşu imalatının artırılması ve rekabet gücünü etkileyen faktörler ele alınarak ilçenin sosyo-ekonomik gelişimine yaratacağı katkı irdelenmiştir.AbstractSocieties who reached a certain level of industrialization turn towards to organic or eco-organic, eco-tourism areas. Consumer intention towards traditional and natural products has increased gradually. Therefore, not only in Turkey but also all over the world, there has been a growing interest in traditional foods. In recent years, protection of traditional foods is considered as the cultural heritage and those foods should be recorded officially as well as legal aspects should be ensured. The geographical marking can provide this. In this regard, the most striking aspects of `Çubuk Pickle? can be considered as an important example and it is worth to study as a traditional product.The enterprises engaged in the production of pickles were studied in two different groups, which are working with permission of manufacturing and without a permission of manufacturing. In a nutshell, based on data of agricultural production year between 2011 and 2012, enterprises engaged in pickle production have been analyzed separately with respect to economic structures, pickles marketing, production volume, production capacity, level of technology use, by taking into account the permission status of enterprises. The structural states of `Çubuk Pickle? from production to marketing phases have been identified and weak and strong points of the enterprises which produce or markets pickles have been figured out. Then, in line with the problems, some suggestions have been made to overcome the challenging parts of production and marketing.Beside, the contributions of marketing of the unique products belong to geography, development of pickle market, increase in pickle production and the factors affect the competitive power, to socio-economic development of district have been studied.