Anne baba eğitiminin beş?altı yaş çocuğa sahip anne babaların çocuk yetiştirme tutum ve davranışlarına etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE YILMAZ BOLAT

Danışman: FİGEN GÜRSOY

Özet:

Bu çalışmada, beş altı yaş grubunda çocuğu olan anne babalara, çocukların gelişim alanları, davranış özellikleri, anne babanın çocuğa yönelik tutum ve davranışları ile anne baba çocuk iletişimi konularında eğitim verilerek uygulanan eğitim programının anne babaların tutum ve davranışlarına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini 2008-2009 eğitim öğretim yılında Adana il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokullarına devam eden, beş-altı yaş grubundaki çocukların anne babaları oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemine çocukları bağımsız anaokuluna devam eden 50 anne, 50 baba dahil edilmiştir. Araştırmaya dahil edilen anne-babaların 50’si deney grubunu (25 anne, 25 baba), 50’si kontrol grubunu (25 anne, 25 baba) oluşturmuştur. Araştırmada anne baba eğitiminin beş-altı yaş çocuğa sahip anne-babaların çocuk yetiştirme tutum ve davranışlarına etkisini belirlemek amacıyla ön test-son test-kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubundaki anne babaların eğitim ihtiyaçları belirlendikten sonra 12 hafta boyunca, haftada bir gün 1-2 saat süreyle anne baba eğitimi verilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki anne ve babalara ön test ve son test olarak Öğretmen Olarak Anne Baba Envanteri (Parent As A Teacher Inventory-PAAT) Türkçeye uyarlanarak uygulanmıştır. Araştırmada deneysel işlemden elde edilen verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi, bağımlı (eşli) gruplar t testi ve Karışık Ölçümler İçin 2X2 ANOVA tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubundaki anne-babaların Öğretmen Olarak Anne Baba Envanteri’nin (Parent As A Teacher Inventory-PAAT) yaratıcılık, hayal kırıklığı, disiplin, oyun, öğretme/öğrenme alt boyutları ve toplam son test puanları açısından anlamlı farklılık elde edilmiştir (p<.01). Abstract This study aims to investigate effects of applied parent education programme on the parents who have got five-six years old children and received parent education which is about developmental areas of children, characteristcs of behaviours, behaviours and way of behaving about children rearing of parents with parent-child comunication subjects. The population of the study consisted of parents of five-six years old children who were attending the kindergartens affiliated to the Ministry of National Education in Adana during the 2008-2009 academic year. The sample included 100 parents (50 mothers and 50 fathers) who have got five-six years old children and their’s children take education at kindergarten. Of the parent who participated in the study, 50 constituted the experimental group (25 mother, 25 father) and the remaining 50 constituted the control group (25 mother, 25 father). In order to identify the effects of parent education which is about developmental areas of children, characteristcs of behaviours, behaviours and way of behaving about children rearing of parents with parent-child comunication subjects, on parents who have got five-six years old children, the pretest-posttest-retention test experimental design was used. First, It was identified that education needs of parents who is experimental group. After parent education programme was applied to the parents who is experimental group. The programme took place once a week and one or two hours for 12 weeks. Parent As A Teacher Inventory (PAAT) was used as pre and post test to assess parents knowledge levels about child development and education; and the Parent As A Teacher Inventory (PAAT) was adapted to Turkish and used. Data obtained from the experiment were analyzed by using to independent samples t-test, paired samples t-test and two-way ANOVA for mixed measures. The results revealed a meaningful difference between creative, frustrating, control, play, teaching/learning scores which is dimensions of Parent As A Teacher Inventory (PAAT) and Parent As A Teacher Inventory (PAAT) total scores of experimental and control group parents (p<.01).