Afrika kökenli Türkler'in eğitim deneyimleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜLYA AKKAŞ

Danışman: MUSTAFA SEVER

Özet:

Bu çalışma, Afrika kökenli Türkler'in eğitim deneyimlerini betimleyerek eğitim süreçlerinin bu topluluğun toplumsal hayatında rolü üzerine ayrıntılı bir inceleme yapmayı amaçlamaktadır. Bu araştırmada Afrika kökenli Türkler'in eğitim deneyimlerini nasıl yorumladıklarını, dünyalarını nasıl anlamlandırdıklarını, deneyimlerine nasıl bir anlam yüklediklerini anlamak ve bunu bütüncül olarak, detaylı bir şekilde betimlemek amacıyla, nitel bir yaklaşım ve araştırma deseni olarak durum çalışması tercih edilmiştir. Araştırmada veri toplama yöntemi olarak, derinlemesine görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışma grubu İzmir ilinin çeşitli bölgelerinde ve İzmir çevresindeki il ve ilçelerde yaşayan çeşitli yaş grupları ve mesleklerden seçilmiş 20 kişiden oluşmaktadır. Araştırmanın bulgu ve yorum kısmında katılımcıların paylaşımlarından alınan verilerde katılımcıların gerçek isimleri yerine takma isimler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Afrika kökenli Türkler'de eğitim seviyelerinin genel olarak düşük olduğu görülmüştür. Zorunlu eğitim seviyesinin üstünde eğitim alma imkanına sahip olan bireylerin mevcudu düşüktür. Eğitsel kazanımlar ve eğitsel başarının düşük kalmasında eğitimde fırsat eşitsizliğinin payı büyüktür. Bu topluluğun eğitimde eşit fırsatlara ulaşmasını engelleyen iki temel neden bulunmaktadır. Bu nedenlerden ilki ailelerin sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel özellikleridir. Diğer neden ise, tüm kamusal alanlarda ve özellikle okullarda karşılaşılan ten rengine dayalı ayrım pratikleridir. Afrika kökenli bireyler arasında belirtilen nedenlerden kaynaklı olarak eğitimini yarıda kesen, eğitimde bir sonraki seviyeye devam etme olanağı bulamayanların çoğunlukta olduğu görülmüştür. The aim of this study is to examine the educational experiences of African Turks by investigating the role of education on their social life. This study is designed as a qualitative research, using phenomenological method. To collect data for the study, in-dept interviews were conducted. Participants consist of 20 people from different ages and economic bachgrounds, who live in Western Turkey, mostly in İzmir. In the study nicknames were used instead of the real names of the participants. The results of the study suggest that the educational attainments of Afrikan Turks are quite low. There are not many individuals who have the opprtunity to continue their education after the compulsory schooling periods determined by the state. Inequality of educational opportunities play an important role in low educational attainments and educational gap. African Turks cannot achieve equal educational opprtunities because of two main reasons. First reason is the socio-economic and socio-cultural backgrounds of the families. The second reason is that this community faces racial discrimination in all public spaces especially in educational areas. Due to mentioned causes, there are many African Turks who drop schools and don't continue their education towards upper levels.