Murathan Mungan otobiyografisinin yaratıcı drama yoluyla incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SENEM DEMİR

Danışman: ÖMER ADIGÜZEL

Özet:

Yaratıcı drama, çocuğun veya yetişkinin kendisinden, kendi yaşam dinamiklerinden yola çıkarak, hem kendisini hem de kurgu yoluyla üstlendiği rol gereği, ötekini anlama olanağı bulmasına yardımcı olur. Bu çalışmada Murathan Mungan'ın "Paranın Cinleri" ve "Harita Metod Defteri" adlı otobiyografik kitaplarında bulunan, yaşam öyküsündeki dramatik durumlardan yola çıkılarak hazırlanmış yaratıcı drama atölyeleri ile katılımcıların yazar-şairin yaşamı ve edebi birikimi arasında ilişki kurup kurmadıklarına ilişkin görüşlerinin gözlemlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz yaklaşımıyla gerçekleştirilmiş araştırmada veri toplama aracı olarak gözlem ve odak grup görüşmesi kullanılmıştır. Araştırmada Murathan Mungan otobiyografisi yaratıcı drama yöntemiyle incelenerek katılımcıların yazar-şairin özyaşamöyküsünün yazarlığına etkileri hakkındaki görüşlerinin ve kendilerine yönelik farkındalıklarının gözlemlenmesi amacıyla araştırmacı tarafından görüşme temaları hazırlanmış ve hazırlanan görüşme temaları iki farklı alan uzmanı tarafından değerlendirilerek geliştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından on temadan oluşan bir görüşme planlanmış, yaratıcı drama uygulaması ile elde edilen atölye değerlendirme çıktıları ile araştırmacının gözlem notları raporlaştırılmış ve yazar-şairin iki otobiyografik bir de deneme kitabı ile çok sayıda doküman incelenmiştir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular; yazarın çocukluğundan itibaren hayal dünyasının geniş ve çok iyi bir gözlemci olduğu; sanata düşkün yapısı ile adeta kendi kendisini oldurduğu; özyaşamöyküsündeki dramatik durumların yoğunluğunun, yazara, yaşantı zenginliği sunduğu; fakat yalnızca yaşantının kişileri yazarlığa, üretkenliğe götürmek için yeterli olmadığı; güçlü kişiliği, sanata olan yeteneği, merakı ve arzusu ile kendi kendisinin keşfedeni olduğu; yaratıcı drama yönteminin etkili bir öğrenme ortamı oluşturduğu ve katılımcıların süreçte yazmaya, okumaya ilişkin heyecan ve istek duydukları yönündeki görüşleri bulunduğudur. Bulgular Murathan Mungan otobiyografisinin, yazarlığına etkileri ve katılımcılara sağladığı deneyimsel zenginlik bakımından yaratıcı drama alanında çalışma yapacak liderler için faydalı olabileceğini göstermiştir. Creative drama helps the child or adult to find the opportunity to understand both the self and the other by means of fiction, based on their own life dynamics. In this study, it is aimed to observe the opinions of the participants about the relationship between the author-poet's life and literary accumulation through creative drama workshops based on the dramatic situations in his life story, which are found in Mungan's autobiographical books "Goblins of Money" and "Map Method Notebook". Observational and focus group interviews were used as a data collection tool in the study which was conducted with descriptive analysis approach which is one of the qualitative research methods. In this study, the of Murathan Mungan's autobiography was examined via creative drama method and interview themes were prepared by the researcher and evaluated by two different field experts in order to observe the participants' opinions about the effects of the author-poet of the autobiography on his authorship and their awareness about themselves. In the study, a ten-item interview was planned by the researcher as a data collection tool, the workshop evaluation outputs obtained with the application of creative drama and the observer's notes were reported and two autobiographical and a book of the author-poet were and many documents were examined. Findings obtained from this study are that the author had been a very good observer since childhood and had a wide imagination, with his art-loving nature had made himself, intensity of dramatic situations in his autobiography had provided him with richness of life, but life alone had not been sufficent to be an author nor to be proliferant, with his strong character, talent, curiosity and desire the author had been the discoverer of himself and participants had been of the opionion that they had been excited and eager about reading and writing along the process. It was found that Murathan Mungan's autobiography might be beneficial for the leaders who will work in the field of creative drama in terms of its effects on authorship and the experiential wealth it provides to the participants.