İRAN VE TÜRKİYE’DEKİ LİSE ÖĞRENCİLERİ ARASINDA AKRAN ZORBALIĞININ KARŞILAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abazer Cheraghi

Danışman: Metin Pişkin

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, İran ve Türkiye’deki lise öğrencilerini akran zorbalığına uğrama ve akranlarına zorbalık yapma düzeyleri bakımından karşılaştırmaktır. Araştırmada bu genel amaç doğrultusunda İran ve Türkiye’deki zorba ve kurban öğrenciler cinsiyet, lise türü ve sınıf düzeyi bakımından incelenmiştir.

Araştırma grubunu 2008–2009 eğitim öğretim yılında İran’ın Zencan ilindeki dört lise ile Ankara’daki dört liseye devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma kapsamına alınan Türkiye’deki öğrenciler ağırlıklı olarak kız ve erkek öğrencilerin okuduğu liselerden seçilmiştir. İran’da  ağırlıklı olarak kız ve erkek öğrencilerin okuduğu liselerden seçilmiştir.

Bu araştırmada Türkiye ve İran’daki öğrencilerin akran zorbalığına uğrama ve akranlarına zorbalık yapma düzeylerini belirlemek amacıyla Türk öğrenciler için Pişkin ve Ayas (2006) tarafından geliştirilen “Zorba-Kurban Belirleme Ölçeği Ergen Formu”, İranlı öğrenciler için ise bu ölçeğin araştırmacı tarafından Farsçaya uyarlanmış formu kullanılmıştır. Ancak ölçeğin cinsel zorbalık boyutunun İran’da uygulaması mümkün olmadığından bu boyut her iki ölçekten de çıkartılmıştır. Sonuç olarak araştırma verileri İran’da 428 meslek lisesi ile 446 genel lise öğrencisi olmak üzere toplam 874 öğrenciden; Türkiye’de ise 440 meslek lisesi öğrencisi ile 419 genel lise öğrencisi olmak üzere toplam 859 öğrenciden toplanmıştır.

İranlı ve Türk lise öğrencileri mağduriyet bakımından karşılaştırıldığında, bulgular, Türk erkeklerinin İranlı erkeklerden; İranlı kızların ise Türk kızlarından daha fazla mağdur olduklarını göstermektedir. İranlı ve Türk öğrenciler zorbalık bakımından karşılaştırıldıklarında ise, Türk erkeklerinin İranlı erkeklerden, Türk kızlarının ise İranlı kızlardan daha fazla zorbalık yaptıklarını göstermektedir. Bu bulgular -İranlı kızların Türk kızlarından daha fazla mağduriyeti hariç-, Türk öğrencilerin İranlı öğrencilerden genel olarak daha fazla zorba ve daha fazla kurban olduklarını göstermektedir.

Ayrıca cinsiyet farkına bakıldığında, hem İran’da hem de Türkiye’de erkeklerin kızlardan hem daha fazla mağdur hem de daha fazla zorba oldukları görülmektedir.

Lise türü bakımından elde edilen bulgulara gelince, İran ve Türk öğrenciler birlikte ele alındıklarında, zorbalık yapma bakımından genel lise ve meslek lisesi öğrencileri arasında bir fark olmadığı, ancak meslek lisesi öğrencilerinin genel liselerden daha fazla mağdur oldukları görülmektedir. Mağdur olma ve zorbalık yapma değişkenleri her iki ülkede ayrı ayrı analiz edildiğinde ise farklı bir durum ortaya çıkmaktadır. İran’da meslek liselerinin genel liselerden, Türkiye’de ise genel liselerin meslek liselerinden hem daha fazla zorba hem de daha fazla mağdur oldukları görülmektedir.

Son olarak, araştırma bulguları, İran’da lise 10. sınıfların, Türkiye’de ise lise 9. sınıfların diğer sınıflardan hem daha mağdur hem de daha zorba olduklarını göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: Zorbalık, akran zorbalığı, zorba, kurban, kültürler arası karşılaştırma, cinsiyet, lise türü, sınıf düzeyi.