İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin beslenme özellikleri ile okuduğunu anlama başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF KARAKUŞ

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu çalışmada ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin bireye ilişkin özellikleri, aileye ilişkin özellikleri ve beslenmeye ilişkin özelliklerinin okuduğunu anlama başarısı ile ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Altındağ, Çankaya ve Polatlı ilçelerindeki ilkokul 4. sınıfa devam eden 397 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Çocuk Beslenme Öz-Yeterlik Ölçeği (ÇBÖYÖ), Beslenme Davranış Ölçeği (BDÖ), öğrenci bilgi anketi ve okuduğunu anlama testi kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı kullanılarak çözümlenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde tablo ve grafikler, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), bağımsız örneklemler t-testi ve hiyerarşik çoklu regresyon kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin beslenme öz-yeterlik algıları ve sağlıklı beslenme durumları ile cinsiyet, annenin eğitim durumu ve annenin çalışma durumu arasında istatistiksel olarak manidar düzeyde ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin beslenme öz-yeterlik algıları ve sağlıklı beslenme durumları ile kardeş sayısı arasında manidar bir farklılık bulunmamıştır. Bireye ilişkin özelliklerden cinsiyet, aileye ilişkin özelliklerden anne eğitim durumu, beslenmeye ilişkin özelliklerden beslenme öz-yeterlik algısı, sağlıklı beslenme ve beslenmeme durumu ve kahvaltıda tüketilen besin grubu tercihi, öğrencilerin dört farklı bilişsel düzeyde yazılmış açık uçlu maddelerden oluşan okuduğunu anlama testinden aldıkları puanları manidar düzeyde yordamaktadır. Bulgulara bağlı olarak okuduğunu anlama başarısı ile ilişkisi olan beslenme özellikleri ile ilgili önerilerde bulunulmuştur. In this study, examination of relationship between 4th grade students' personal characteristics, family-related characteristics, nutrition-related characteristics and their reading comprehension achievement was aimed. Survey research model was applied in this research. The sample group consist of 397 students who were attending 4th grade of elementary schools in Altındağ, Çankaya and Polatlı districts of Ankara. Data collection tools used in this study were Children's Dietary Self- Efficacy Scale, Food Behavior Scale, student information survey and reading comprehension achievement. Data was analyzed via SPSS package program. Analysis process was performed using tables and graphs, one-way analysis of variance (ANOVA), independent sample t-test and hierarchical multiple regression. The research findings revealed that there is a statistically significant relationship between dietary self-efficacy perception and states of healthy nourishment or malnourishment of 4th grade students according to gender, educational status and employment status of mother. There is not any statistically significant relationship between dietary self-efficacy perception and state of healthy nourishment based on number of siblings. Gender from personal characteristics, educational status of mother from family-related characteristics, dietary self-efficacy perception, states of healthy nourishment or malnourishment and food group preferences in breakfast from nutritionrelated characteristics are found to be statistically significant predictors of students' scores from reading comprehension achievement test which was composed of openended questions written in four different cognitive processes. Suggestions are made based on the findings about the nutrition related characteristics which are linked to the reading comprehension achievement.