Michel Foucault bağlamında disiplin ve ceza: Sovyet Güney Kafkasya örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİKOLOZ TCHURGULİA

Danışman: DEVRİM AYDIN

Özet:

Bilindiği üzere M. Foucault geneoloji projesi çerçevesinde Ceza, İşkence, Disiplin ve Hapishaneyi temel söylemler olarak kabul etmektedir. Biz de aynı söylemleri araştırmamıza uygulayarak konu edindiğimiz Batı Avrupa ve Güney Kafkasya bölgesinin eleştirel ve karşılaştırılmalı analizini yaptık. Biz tarihsel olarak bilginin iktidarla aynı şey olduğu sonucuna vardık. Çünkü belirtmek gerektir ki, iktidar/güç araçları olmadan bilgi kendi implikasyonlarını gerçekleştiremez. Biz klasik dönemde bedensel cezalandırma yöntemlerinin aydınlanma sonrası modern dönemde Disiplin ve Hapishanenin teknik unsuru olarak görülen bedensel olmayan cezalandırma yöntemleriyle değiştiğine dikkat ettik. Bu cezalandırma yöntemlerini ise İktidarın elinde kendi egemenliğini ve gizli zayıflığını korumak için etkili mekanizmler olarak ele aldık. Daha sonra Burjuva ve Sosyalist devrimlerinin temel prensiplerin değerlendirdikten sonra onların olumlu ve olumsuz yönlerini inceledik. Modern dönemde cezalandırıcı ekonomik güç ortadan kaybolduktan sonra insan bilimlerinin ortaya çıkmasıyla iktidarın yeni ekonomik mekanizmleri yeni sert disiplin ve etik normlar yaratmış oldu. Böylece bedensel cezalandırma yöntemi bedensel olmayan mekanizmaya dönüştü. Aynı zamanda kriminal cezalandırma sistemlerinde reformların başladığı dönemde hapishane de doğmuş oldu. Biz araştırmamızda mikrofizik iktidarı detaylı bir şekilde incelememize rağmen makrofizik iktidarı sadece belli bir yönüyle ele aldık. Bunun yanı sıra biz cezalandırıcı ekonomik ve yeni ekonomik mekanizmlerinde iktidar ilişkilerinin nasıl üretildiğine şahit olduk. Son olarak Batı Avrupayla Güney Kafkasya bölgesi arasinda paralleller yaparak benzerlikleri ve farklılıkları tespit ettik. As it is known, M. Foucault accepts Torture, Punishment, Discipline and Prison as basic discourses within the framework of the genealogical project. We have applied the same discourses to our research and we have analyzed the Western Europe and South Caucasus region critically and comparatively. We've seen historically knowledge is the same thing as power. Knowledge couldn't exist without a more powerful force to explain its implications. In the classic period, we've seen the corporal punishments, then in the modern period non-corporal punishments as the technical part of Discipline and Punish, we considered these punishments were influential mechanisms in the hands of Power for keeping its strengths and hidden weaknesses. We've seen the main principles of the Socialist and Bourgeoisie revolutions, their cons and pros, in the modern period after the punitive economy of power disappeared how was developed new economy mechanisms of power when human sciences were appeared the corporal punishments were abolished, the new strict discipline and morals have transformed the agency of punishment from corporal to non-corporal, reforms in the criminal justice systems were actively started at the same time prison was born. We've discussed in details microphysics of power, and partially macrophysics of power, moreover we've found out power relations in the law, political, social and educational institutions, concretely how was produced power relations under the economy of punitive and a new economy mechanisms of power. Finally, we've drawn parallels, found out similarities, and differences in both research worlds.