Yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimleri (Karaman ili merkez ilçe Halk Eğitimi Merkezi kursları örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSU ÖZÜSTÜN KIRAL

Danışman: AHMET YILDIZ

Özet:

Bu araştırmada, Karaman Halk Eğitimi Merkezi’nde 2015-2016 eğitim öğretim yılıgüz döneminde düzenlenen kurslara katılan yetişkin öğrenenlerin kurslara katılmalarınıntemelindeki güdüsel yönelimlerinin Boshier’in Eğitime Katılma Ölçeği’ne görebelirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca yetişkin öğrenenlerin demografik özellikleri,güdüsel yönelimlerinin puan ortalamaları, güdüsel yönelimleri ile demografik özellikleriarasındaki ilişki ile değişkenlerin ikili ortak etkilerinin güdüsel yönelimlerine olan etkisiincelenmiştir.Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi benimsenmiştir. Tarama modelindebetimsel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Karaman Halk EğitimMerkezi’nin kurslarına kayıtlı 650 yetişkin öğrenen oluşturmaktadır. Elde edilen verilerSPSS 21 paket programında frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama, standart sapma,ki-kare, bağımsız T-Testi, ANOVA ve MANOVA kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmanın bulguları göstermiştir ki, yetişkin öğrenenlerin sosyo-demografiközelliklerine göre (cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, medeni durumu, çalışma durumu,ortalama hane geliri, daha önce bir Halk Eğitimi Merkezi kursuna katılma durumu, eğerkatıldıysa katıldığı kurs sayısı değişkenlerine göre) katıldıkları kurslar ve güdüselyönelimleri farklılık göstermektedir. Ayrıca, yetişkin öğrenenlerin katıldıkları kurslaragöre güdüsel yönelimleri de farklılaşmaktadır. Buna göre, iletişim geliştirmeyönelimiyle güdülenen yetişkin öğrenenler çoğunlukla yabancı dil kurslarına; toplumsalilişki; ailesel nedenler ve sosyal güdülenme yönelimleriyle güdülenenler genellikle evtekstili, iğne oyası gibi ev ve el işlerine ilişkin kurslara, eğitsel hazırlık yönelimiylegüdülenenler aşçı çıraklığı, 4-6 yaş etkinlikleri ve bilgisayar kurslarına; meslekiilerleme yönelimiyle güdülenenler hasta kayıt işlemleri, kalorifer ateşçiliği gibi sertifikavkurslarına; bilişsel ilgi yönelimiyle güdülenenler ise İngilizce, iğne oyası veney/gitar/bağlama kurslarına katılmaktadır.Sonuç olarak, HEM kurslarındaki katılımcılar ağırlıklı olarak kadındır. Kadınyetişkin öğrenenlerin çoğunluğu oluşturduğu kurslar toplumsal cinsiyet rolleriyleuyumlu ev ve el işlerine yönelik kurslar iken, erkeklerin çoğunlukla katıldıkları kurslarmesleki ve kişisel gelişime yönelik kurslardır. Yetişkin öğrenenler en çok bilişsel ilgiyönelimiyle güdülenmektedir. Ancak kurslara göre incelendiğinde her kurs için ağırlıklıgüdüsel yönelim değişiklik göstermektedir. Yetişkin öğrenenlerin güdüsel yönelimleridemografik özelliklerine de göre değişmektedir.Abstract In this study, it is aimed to define the motivational orientations of the adult learnerswho participated the educational courses of Public Education Center in 2015-2016academic year in Karaman according to Boshier’s Education Participation Scale. Adultlearners’ demographic characteristics, the average points of their motivationalorientations, the relationship between their motivational orientations and demographiccharacteristics and the relationship between the motivational orientations and the mutualeffects of the variables are analysed as well.In this research, quantitive research was used. A descriptive survey model wasemployed. The study group of this research comprised 650 adult learners who were theparticipants of the courses in Karaman Public Education Center (PEC). Data wasanalysed by using frequency (f), percent (%), arithmetic mean, standard deviation, chisquare, independent t-test, ANOVA and MANOVA in SPSS 21 package program.The findings of the research showed that adult learners’ courses that theyparticipated differed significantly according to their demographic characteristics (suchas sex, age, educational level, marital status, working condition, average monthlyincome, condition of participation to PEC courses before and the number of the courseif they participated before) and their motivational orientations. Moreover, adult learners’motivational orientations differ according to the courses they participate. While thosewho are motivated with the orientation of communication improvement participateespecially in language courses, those with social contact, family togetherness and socialstimulation mainly prefer the courses about domestic and handiwork content such as,viihome textile and point lace. On one hand, those with educational preparation participatechef assistant, 4-6 ages child activities and computer courses and those withprofessional advancement prefer certificate courses such as patient admissions, furnacestoking, on the other hand those with cognitive interest especially participate in English,point lace and musical instrument courses.As a result, participants in PEC courses are mainly woman. While the coursespredominantly women participate are related to domestic life and handicrafts that are inaccord with their gender roles, the courses men mostly participate are about professionaland personal development. Adult learners are primarily motivated by the orientation ofcognitive interest. However, when it is analysed according the courses, predominantmotivational orientation of each course varies. Motivational orientations of adultlearners differ according to their demographic characteristics as well.