Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BAŞAK BİLGİ
Danışman: BÜLENT TUĞRUL
Özet:Günümüzde en bilinen kimlik doğrulama metodu metin tabanlı şifreler kullanmaktır; fakat bu yöntemle hem güçlü hem de kullanımı kolay şifreler oluşturmak mümkün olamamaktadır. Hem yüksek güvenliğe sahip hem de kolay kullanılabilir bir kimlik doğrulama sistemi tasarımı bilgi güvenliği sistemleri için önemli ve güncel bir problemdir. Grafik şifreler kolay kullanımı ve güvenilir olması nedeni ile klasik metin tabanlı şifreleme yöntemlerine bir alternatif olarak ortaya çıkmıştır. Grafik şifre sistemlerinin çıkış noktası, insanların görsel verileri yazıya ve sayılara göre daha iyi hatırladığı kabulüdür. Bu tez çalışmasında kapsamında; ilk aşamada kimlik doğrulama yöntemlerine dair temel kavramlara ve mevcut grafik tabanlı kimlik doğrulama metotlarına yer verilmektedir, ikinci aşamada alternatif grafik tabanlı bir kimlik doğrulama metodu önerilmektedir. Önerilen yöntem önce metin tabanlı bir kimlik doğrulama yöntemi ile kullanıcı deneyimi açısından karşılaştırılmaktadır; sonrasında yöntem omuz sörfüne dirençli olma özelliği kazanıp, tekrar kullanıcı deneyimi ölçülmektedir. Son kısımda ise önerilen grafik tabanlı kimlik doğrulama yöntemi üzerinde hangi geliştirmelerin yapılabileceğine dair önerilere yer verilmektedir. Today the most common authentication method is to use text-based passwords; but it is not possible to create strong and easy-to-use passwords using this method. Designing a both high-secure and easy-to-use authentication system is an important and up-to-date problem for information security systems. Graphical passwords have emerged as an alternative to classical text-based encryption methods thanks to the ease of use and reliability. The starting point of graphical password systems is the recognition that people remember visual data better than text and numbers. Within this thesis study; in the first stage concepts related with authentication methods and current graphics-based authentication methods are mentioned; in the second stage an alternative graphics-based authentication method is suggested. The proposed method is initially compared with and a basic text-based authentication method in terms of user experience; after that the proposed method gains the shoulder-surfing resistancy feature, and the user experience is measured again. In the last section, suggestions on what improvements could be made on the proposed graphics-based authentication method are brought up.