MEB ilköğretim okulları yönetici ve öğretmenlerinin personel geliştirmeye ilişkin görüşleri (Kayseri ili örneği)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL AYDOĞAN

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Bu araştırmanın kuramsal temelleri, yurt içi ve yurt dışı literatür taranarak oluşturulmuştur. Araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin hizmet içi eğitime ilişkin görüşlerini saptamak ve geliştirilmesine ihtiyaç duydukları alanları belirlemektir. Araştırmanın çalışma evreni, Kayseri ili Büyükşehir Belediyesi sınırları içerisinde bulunan 121 resmi ilköğretim okulunda görev yapan okul müdürleri ile öğretmenlerdir. Araştırmada ihtiyaç duyulan veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen anketle toplanmıştır. Araştırmanın anketi dört boyuttan oluşmaktadır. Bunlar; yönetici ve öğretmenlerin uygulanan hizmet içi eğitimle ilgili görüşleri ile bireysel, yönetsel ve denetim boyutlarında gelişme istekleridir. Verilerin istatistiksel analizi Windows SPSS paket programıyla yapılmıştır. Deneklere ilişkin kişisel bilgiler frekans ve yüzde ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde ise, yönetici ve öğretmenlerin hizmet içi eğitim uygulamalarına ilişkin görüşlerinin ortalaması alınmış ve aralarında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını belirlemek amacıyla da t-testi uygulaması yapılmıştır. Yönetici ve öğretmenlerin bireysel, yönetsel ve denetim boyutlarında geliştirilmesine ihtiyaç duydukları alanların belirlenmesinde ise görev, cinsiyet, kıdem ve öğrenim düzeyi değişkenlerine bağlı olarak anlamlı bir farklılığın olup olmadığını belirlemek amacıyla, t-testi ve tek yönlü varyans analizi uygulaması yapılmıştır. Bütün analizlerde.05 anlamlılık düzeyi esas alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular şöyle özetlenebilir; yönetici ve öğretmenler, uygulanan hizmet içi eğitimle ilgili alt boyutta yer alan 13 maddenin hemen hepsini "hiç yeterli değil", "az yeterli", "orta düzeyde yeterli" seçenekleriyle belirtmişlerdir. Ankette yer alan, kişisel bakımdan gelişme istenilen alanları belirten bireysel alt boyuttaki 15 madde; yöneticilerin gelişme alanlarını belirten yönetsel alt boyuttaki 26 madde; ve müfettişlerin gelişme alanlarını belirten denetim alt boyutundaki 25 madde, tüm değişkenler açısından oluşturulan alt gruplar tarafından çok ve pek çok düzeyde gerekli görülmüştür.Abstract The theoretical bases of this study were formed by searching domestic and foreign literature. The aim of this research is to identify what the teachers and administrators who work in primary schools think of the in-service training, and to determine the fields that need to be improved. The subjects of the research are the teachers and administrators who work in the 121 primary schools within the limits of Municipality of Kayseri. The data that were needed in the research were collected through a questionnaire designed by the researcher. The questionnaire consists of four dimensions: these are the views of the administrators and teachers regarding the current in-service training and their demand for development in terms of individual, administrative and supervision. Statistical analyses of the data were done via SPSS software. The personal information regarding the subjects in the research was analyzed in frequencies and percentages. In the process of analyzing the data were set the mean values of the views of the administrators and teachers regarding the application of in-service training and "t-test" was used to determine if there is a significant difference between them. As for the determinating of their needs of training in the individual, administrative and supervisory dimensions "t-test" and "analysis of variance" were used to determine if there is a significant difference between the groups according to the duty, gender, work experience and the level of the education. In all these analyses, the level of significance was taken as.05. The findings of the reseach can be summarized as follows: the administrators and teachers perceived that all the 13 items in the subdimension concerning in-service training were "not satisfactory at all", "a little satisfactory", or "fairly satisfactory". The 15 items in the subdimension related to the fields of individual development in which teachers and administrators demand to be improved; the 26 items in the subdimension related of the administrators' fields of development and the 25 items in the subdimension related to the inspectors' fields of development were considered "necessary" and "very necessary" by the subgroups that were formed in terms of all the variables.