Hâfız Sâdeddin Kaynak'ın mânâ prozodisi yönünden zengin olan eserlerinin analizi


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Serda TÜRKEL OTER

Danışman: BAYRAM AKDOĞAN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

ÖZET Yapmış olduğumuz bu çalışmanın ilk bölümünde, Sâdeddin Kaynak‟ın hayatı, mûsikî hayatı ve mûsikî mirası ayrı başlıklar altında değerlendirilmiĢtir. Ailesi, çocukluğu ve vefatının ele alındığı hayatı kısmında, bestekârın tezimiz açısından önem arz eden hâfızlığı da anlatılmıştır. Kaynak‟ın mûsikî eğitimi, yaĢadığı dönemdeki mûsikî anlayışının kendi mûsikî anlayışına etkileri, bestekârlığı, bestelerinde kullandığı şiirler ve şâirler ve bestekârın şiirlerini en çok kullandığı Ģâir olan Vecdi Bingöl, mûsikî hayatı kısmında yer almaktadır. Kaynak‟ın eserleri ve öğrencileri de mûsikî mirası başlığı altında birinci bölümün konuları arasındadır. Ġkinci bölümde, Kaynak‟ın tezimize konu olan yönüne ışık tutması açısından, prozodi ve mânâ prozodisi konuları işlenmiştir. Üçüncü bölümde ise; bestekârın farklı formlardan örneklerinin yer aldığı ancak söz-ezgi birlikteliği açısından zengin olması sebebiyle, çoğu film müziklerinden oluşan eserleri, mânâ prozodisi yönünden analiz edilmiştir. Güfte-beste uyumunun zirvesi olarak nitelendirebileceğimiz Sâdeddin Kaynak, hâfızlığını bestekârlığıyla yoğurmuş ve ekol yaratmış bir bestekârdır. Güftelerini günümüz Türkçesi ve hece vezni şiirlerden seçerek, beste-güfte bütünlüğüyle herkesin anlayabileceği bir mûsikî dili oluşturması, bestekârın halkın zihninde, silinmeyecek şekilde yer etmesine neden olmuştur. Bugün dahi, eserlerine en çok rağbet edilen bestekârlardan biri olması, oluşturduğu bu mûsikî dilinin neticesidir. 321 ABSTRACT The life of Sâdeddin Kaynak, his life in music and his musical heritage were evaluated under separate headlines in the first part of this study. His being a hafiz, essential for our thesis, was also mentioned in the section where his family, childhood and his death were dealt. His music education, the effects of the music approach in his day on his understanding of music, his composing ability, the poems and poets used in his tunes and the poet Vecdi Bingol whose poems he used most were mentioned in his musical life section. The works of Kaynak and his students are among the subjects of the first part under the heading of musical heritage. In the second pert, prosody and meaning prosody themes were studied in order to shed light on the issue of our thesis. In the third part; the works of the composer most of which consisted of film music as they were rich in terms of their word-melody harmony and his work samples in different forms were analyzed according to their meaning prosody. Sadeddin Kaynak who can be described as the peak of the harmony of lyric-composition was a composer who reinforced his being a hafiz with the help of his song writing and created an ecole. The fact that he chose his songs from the present-day Turkish and syllabic metered poems, and created musical language in harmony with tune-song integrity that could be grasped by everyone caused him to make an indelible impression in public mind. Even today, the fact that he is one of the composers whose works are demanded most results from the musical language he created.