Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ALEV ELMALI ÖZSARAY
Danışman: Berna Aslan
Özet:
Bu çalışmanın amacı, aday İngilizce öğretmenlerinin mesleğin ilk yıllarında karşılaştıkları zorlukların belirlenmesi, bu zorlukları aşmalarına yönelik bir e-mentörlük programı geliştirilmesi ve geliştirilen programın deneme uygulamasının gerçekleştirilerek katılımcıların programın etkisine, uygulanabilirliğine ve yansımalarına ilişkin görüşlerinin tespit edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda bu çalışma hem nitel hem de nicel araştırma tekniklerini birleştiren karma yöntem yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. İngilizce öğretmenlerinin adaylık sürecinde karşılaştıkları sorunların tespit edilmesi amacıyla ilgili alanyazın taramasının ardından Öğretmenlik Yeterlikleri Çerçevesi (MEB, 2017) temel alınarak hazırlanan odak grup görüşme sorularıyla Aday Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler Anketi kullanılmıştır. ADDIE modeli temel alınarak gerçekleştirilen bu çalışma kapsamında ihtiyaç analizine katılan öğretmenler, taslak programın geliştirilmesinde görüşüne başvurulan uzmanlar ve programın uygulanmasına katılan öğretmenler olmak üzere üç ayrı çalışma grubu ile araştırma yürütülmüştür. İhtiyaç analizi sonuçlarına göre İngilizce öğretmenlerinin mesleğin ilk yıllarında sıklıkla yaşadığı güçlüklerden sınıf yönetimi konusu için bir e-mentörlük programı geliştirilmiştir. Araştırmacı tarafından hazırlanan taslak e-mentörlük programı tüm boyutlarıyla uzman görüşüne sunulmuştur. Uzmanlardan alınan geri bildirimler ve önerilerle yapılan düzeltmeler ışığında, taslak programın kazanımları, içeriği, öğretme- öğrenme deneyimleri ve değerlendirme boyutlarının birbiriyle uyumlu ve tutarlı olduğu gözlemlenmiştir. E-mentörlük programının oluşturulmasının ardından sekiz gönüllü öğretmen ile sınıf yönetimi modülü programın deneme uygulaması gerçekleştirilmiştir. Programa katılan İngilizce öğretmenlerinin programa ilişkin görüşlerinin tespiti amacıyla Kirkpatrick Program Değerlendirme Modeli'ni temel alarak dört farklı düzeyde soruların olduğu görüş formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; geliştirilen e-mentörlük programına ilişkin olarak programa katılan İngilizce öğretmenleri programın titizlikle tasarlanmış, katılımcıların ihtiyaçlarıyla uyumlu ve beklentilerini başarıyla karşılayarak sınıf yönetimi becerilerini geliştirmek için yapılandırılmış bir çerçeve sunduğunu belirtmişlerdir.