Representations of the Outsider in John McGahern's "The Dark", William Trevor's "The Children of Dynmouth" and Patrick McCabe's "The Butcher Boy"


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: NUSRET ERSÖZ

Danışman: UFUK EGE UYGUR

Özet:

Bu tez çalışması, John McGahern'in "The Dark", William Trevor'ın "The Children of Dynmouth" ve Patrick McCabe'in "The Butcher Boy" adlı romanlarında dışlanmış bireyin temsillerini, Freudyen ve neo/post-Freudyen psikanalistlerin görüşleri ve teorileri bağlamında incelemektedir. Çağdaş İrlanda edebiyatının önde gelen romancıları arasında yer alan bu üç yazarın, belirtilen romanlarında, topluma ait olma mücadelesi içindeki ana karakterlere yer verdikleri görülmektedir. Çocukluk veya ilk ergenlik döneminde olan bu karakterlerin, şiddet ve aşağılamanın egemen olduğu bozuk aile yapısında yetişmeleri, onların psikolojik ve davranışsal anlamda sağlıklı gelişmesini engellemekte ve onları bazı anormal davranışlara itmektedir. Hayal dünyasına aşırı yoğunlaşma, kaygı bozukluğu, güvensizlik ve aşağılık kompleksi gibi durumlar, her üç karakterin de, ailevi nedenlerle maruz kaldığı sorunlardır. Bu ve bunun gibi diğer içsel sıkıntıların, karakterlerin davranışlarına nasıl yansıdığı ve onların toplumdan soyutlanmasında nasıl rol oynadığı, temelde Sigmund Freud, Alfred Adler, Carl Gustav Jung, Otto Rank, Karen Horney, Harry Stack Sullivan ve Jacques Lacan gibi ruh bilimcilerin görüşleri ışığında ortaya çıkarılmaktadır. Bozuk aile yapısının, üç ana karakter üzerindeki en önemli etkilerinden biri, onları, mahrum kaldıkları güven, sevgi, şefkat, övülme gibi hislere ulaşmak uğruna dışsal bir arayışa zorlamasıdır. Karakterlerin çevrelerinde, kendilerine anlayış gösterecek ve destek olacak yakınlarının olmaması, onları hem toplum içinde yalnız bırakmakta hem de toplum tarafından takdir ve kabul edilmeye bağımlı kılmaktadır. Fakat her üç romanda resmedilen İrlanda'ya özgü toplumsal yapı, duyarsızlık, ikiyüzlülük, bencillik ve sınıf bilinci gibi bozukluklarla örülüdür; kilise, üniversite, ıslahevi gibi devlet kurumları da dahil olmak üzere dış dünya, karakterlerin aile içinde yaşadıkları baskının ve acının bir uzantısı konumundadır. Dolayısıyla, içinde bulundukları bunalımdan çıkmaya çalışan genç ana karakterler, toplum tarafından da aşağılanmakta ve yok sayılmaktadır. Bu durum, onların, aidiyet hissine kavuşma çabalarını boşa çıkarmakta, aciz ve dışlanmış bireyler olarak kalmalarına neden olmaktadır. Anahtar Kelimeler: İrlanda romanı; John McGahern; William Trevor; Patrick McCabe; dışlanmış birey; psikanaliz. This thesis investigates representations of the outsider in John McGahern's "The Dark", William Trevor's "The Children of Dynmouth" and Patrick McCabe's "The Butcher Boy" through views and theories of Freudian and neo/post-Freudian psychoanalysts. McGahern, Trevor and McCabe, being among prominent writers of contemporary Irish literature, limn tenebrous worlds in their novels in discussion and delineate protagonists who struggle to belong to society. These characters, who are children or preadolescents, grow up within dysfunctional families characterized by violence and disparagement; therefore, their psychological and behavioural development is impaired and, consequentially, they become predisposed to develop some aberrant conducts. Immersion into imagination, anxiety disorder, distrust and inferiority complex are some of the conditions undergone by the protagonists due to poignant domestic circumstances as well as depraved fabric of societies in which they try to exist. The ways in which these and some other inner troubles impinge on the protagonists' behaviour and cause them to be isolated from external world are probed with the insight gained by the ideas of Sigmund Freud, Alfred Adler, Carl Gustav Jung, Otto Rank, Karen Horney, Harry Stack Sullivan and Jacques Lacan. One of the most critical influences exerted by dysfunctional families over the protagonists is that turbulent domestic atmospheres force them to seek for an external source of recourse to be provided with a sense of security as well as love, affection, praise or approval, which they have hankered after since their early childhood. As they have no relatives or peers from whom they could get support and sympathy, they not only remain alone in society but become reliant on its appreciation and acceptance of them. However, the portrayals of societies in the three novels exhibit that the communities encircling the protagonists partake of some iniquities such as indifference, hypocrisy, selfishness and class-consciousness; the indecent fictional universes of McGahern, Trevor and McCabe, with their such institutions as the church, university and industrial school, serve as only extensions of domestic oppression and anguish for the protagonists. Thus, while striving to overcome their inner distress, these young and helpless figures are disregarded, berated and excluded by their social milieu. As a result, their effort to attain a sense of belonging comes to nothing and they remain as unsheltered outsiders. Keywords: Irish fiction, John McGahern; William Trevor; Patrick McCabe; outsider; psychoanalysis.