Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin ders dışı etkinliklere katılımları ile yabancı dil öğrenmeye güdülenmeleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HÜSNA YALÇIN

Danışman: TÜLİN ŞENER KILINÇ

Özet:

Bu çalışmada birincil olarak Ankara'da bulunan TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi'nin Yabancı Diller Bölümü hazırlık programında İngilizceyi yabancı bir dil olarak öğrenen öğrencilerin bu bölümde uygulanmakta olan ders dışı etkinlik programlarına katılımları ile İngilizceye yönelik güdülenme düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca ders dışı etkinliklere katılan öğrencilerin İngilizceye yönelik güdülenme düzeylerinin öğrencilerin cinsiyet, mezun oldukları lise türü ve kayıtlı oldukları fakülteye göre anlamlı bir farklılık oluşturup oluşturmadığı da sınanmaya çalışılmaktadır. Bunlara ek olarak, ders dışı etkinliklere katılım ile öğrencilerin cinsiyet, mezun oldukları lise türü ve kayıtlı oldukları fakülte arasında herhangi bir ilişki olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede çalışmanın giriş kısmında öncelikle Türkiye'deki yabancı dil öğretiminin dayandırıldığı temeller, yabancı dil öğretim kuramları ve uygulanan öğretim yöntemleri, yabancı dil öğretiminde kullanılan araçlar, yabancı dil öğrenme güdülenmesine ilişkin kuramlar ve ders dışı etkinlikler ile Türkiye'nin yabancı dil öğretiminde dünya ülkeleri ile karşılaştırıldığındaki konumu ile ilgili bilgiler verilmiş ve alanyazındaki ilgili çalışmalar paylaşılmıştır. Bunun ardından bu çalışmada kullanılan yöntem ile ilgili detaylar sunulup bulgular ve bu bulgular temel alınarak oluşturulan sonuç kısmına yer verilmiştir. Araştırma yöntemi olarak, nitel ve nicel verilerin bir arada yorumlandığı Karma Desen kullanılmıştır. Nicel veriler çalışma grubuna uygulanan "İngilizce Dil Öğreniminde Motivasyon Ölçeği", nitel veriler ise öğrencilerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Çalışma grubu orta seviyede İngilizce bilgisine sahip 199 kadın ve 141 erkek öğrencinin bulunduğu toplamda 340 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin analizinde ders dışı etkinliklere katılan ve katılmayan öğrenciler bazında güdülenme düzeyi açısından anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemek için bağımsız değişkenler için t-test, ders dışı etkinliklere katılan öğrencilerin cinsiyetlerinin bu etkinliklere katılımları üzerindeki etkisini sınamak için yine bağımsız değişkenler için t-test uygulanmıştır. Bu öğrencilerin mezun oldukları lise türü ve kayıtlı oldukları fakülteye göre güdülenme düzeylerinin farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenebilmesi için bağımsız değişkenler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) tekniği kullanılmıştır. Son olarak, öğrencilerin ders dışı etkinliklere katılımlarının cinsiyet, mezun olunan lise türü ve kayıtlı olunan fakülte ile ilişkisi olup olmadığının sınanabilmesi için Ki-Kare tekniği uygulanmıştır. Bu çalışma özelinde elde edilen bulgular incelendiğinde çalışma grubunda yer alan öğrencilerden ders dışı etkinliklere katılanlar ve katılmayanların İngilizce öğrenmeye yönelik güdülenme düzeyleri anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ölçeğin her bir alt boyutu için tekrarlanan işlemlerin ardından ders dışı etkinliklere katılım ile öğrencilerin özgüvenleri ve İngilizceyi kişisel kullanımları arasında bir ilişki belirlenmemiştir. Buna karşın, ders dışı etkinliklere katılım öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumları üzerinde olumlu anlamda etkiye sahiptir. Çalışmanın ikinci amacına yönelik olarak uygulanan istatistiksel teknikler sonucunda öğrencilerin cinsiyet, mezun oldukları lise türü ya da kayıtlı oldukları fakültenin ders dışı etkinliklere katılım üzerinde herhangi bir etkiye sahip olmadığı gözlemlenmiştir. Çalışmanın üçüncü ve son amacında cinsiyet, mezun olunan lise türü ve kayıtlı olunan fakülte ile ders dışı etkinliklere katılım arasında herhangi bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuçların dışında ders dışı etkinliklere katılan ve aynı zamanda yüksek güdülenme düzeyine sahip olan öğrencilerin görüşmeler esnasında yaptıkları yorumlar incelendiğinde; bu öğrenciler ders dışı etkinliklere katılımın bir yabancı dil olarak İngilizce öğrenme sürecinde kendilerine güdülenme düzeylerini yükseltme, özgüvenlerini artırma, tutumlarını olumlu yönde etkileme, sosyalleşme ve iletişim becerilerini artırma ve yabancı dil becerilerini geliştirme gibi konularda katkı sağladığını belirtmişlerdir. Anahtar Kelimeler: Ders Dışı Etkinlikler, İngilizce Öğrenme, Güdülenme In this study, it is primarily aimed to identify the relationship between foreign language learning motivation and the participation of English preparatory class students in the extracurricular activities programs, organized by the Department of Foreign Languages at TOBB University of Economics and Technology. It is also tried to be proven if there is a significant difference between the students who participate and do not participate in extracurricular activities depending on their gender, the type of high school they graduated and the faculty they are registered in terms of their motivation level. Furthermore, it is tried to be determined if there is a significant relationship between the students' participation in the extracurricular activities and their gender, the type of high school they graduated and the faculty they are registered. Within this scope, the philosophical basis of the Turkish foreign language education, foreign language education theories and methods, foreign language education tools, foreign language motivation theories, extracurricular activities, comparison of the foreign language education in the world and in Turkey and the related studies carried on in the literature have been shared in the introduction chapter of this study. Following this, the method used in this research and the findings have been described in detail. Finally, the results based on the findings have been discussed. As the method of the study, mixed research method in which both qualitative and quantitative data are analyzed together, has been used. Quantitative data have been gathered through "Motivation Scale in English Language Learning" while qualitative data have been gathered via semi-structured interviews. The study group consists of 199 female and 141 male students with a total of 340 students with an intermediate level of English. During the analysis independent samples t-test has been used in order to identify if there is a significant difference between the motivation level of the students who participated in the extracurricular activities and the motivation level of the students who did not. Moreover, to be able to evaluate the effect of the gender on the participation of the students in the extracurricular activities, independent samples t-test has been used again. One-way analysis of variance (ANOVA) for independent samples has been run to identify if the high school the students graduated and the faculty they are registered make a difference in the participation in the extracurricular activities. Lastly, chi-square technique has been carried out to be able to see if there is a relationship between the gender, the type of high school the students graduated and the faculty they are registered and the participation in the extracurricular activities. Specifically, in this study, it has been observed that there is a significant difference between the motivation level of the students towards English who attended extracurricular activities and the ones who did not. However, no significant relationship is observed between participating in the extracurricular activities and the motivation level of the students in terms of the self-confidence and personal use sub dimensions of the scale, but for the attitude sub-dimension. As a result of the statistical analysis carried out in response to the second research question of the study, it has been found out that there is not a significant relationship between the gender, the type of high school the students graduated and the faculty they are registered and the participation in the extracurricular activities. There is not a significant relationship either between the gender, the type of high school the students graduated and the faculty they are registered and the participation in the extracurricular activities when the last research question is taken into consideration. Apart from these results, when the interviews of the students, who have a high-level of motivation towards English and participation in the extracurricular activities, are analyzed, these students stated that attending extracurricular activities made them more motivated and more self-confident. Besides, attending extracurricular activities made these students gain a more positive attitude towards English, upskilled them in terms of socializing and communication and nourished their foreign language skills. Key Words: Extracurricular Activities, Learning English, Motivation