Tüketim toplumu bağlamında bireysel emeklilik sistemi reklamlarında tüketici temsili


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BUKET KALENDER

Danışman: MELİKE AKTAŞ

Özet:

Türkiye önümüzdeki yıllarda yaşlı nüfus oranı yüksek ülkelerden biri olacaktır. Bunun en önemli sonuçlarından biri, yaşlı nüfusun çalışan nüfusa göre daha fazla olması ve mevcut sosyal güvenlik sisteminin bu yükü kaldıramayacak olmasıdır. Bu yüzden mevcut sosyal güvenlik sisteminin bir tamamlayıcısı niteliğinde olan Bireysel Emeklilik Sistemi 2003 yılında itibaren uygulanmaya başlanmıştır. Diğer yandan toplumda yaşlanma ve yaşlılığa dair olumsuz bir algı bulunmaktadır. İnsanlar yaşlılık ve yaşlanmayı hastalıkla özdeşleştirmekte, sosyal hayattan izole olunan bir dönem olarak tanımlamaktadır. Bu araştırmada, söz konusu kapsamda, Tüketim toplumu bağlamında Bireysel Emeklilik Sistemi reklamlarında tüketici temsili ve olumsuz bir algı yaratan yaşlı/yaşlılık gibi kavramların yerine Bireysel Emeklilik Sistemini daha cazip kılmak adına kullanılan reklam çekicilikleri nitel betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Turkey will be one of the countries with have high proportion of elderly population in the coming years. One of the most significant consequences of this situation is that elderly population is more than the working population and current social security system cannot handle this burden. Therefore, Individual Pension System was introduced in 2003 as complementary of the existing social security system. On the other hand, there is a negative perception in the society towards to aging and old age. People identify aging and old age with disease and they define this period as an isolation from the social life. In this research, within this concept, it is analysed thematically how the concept of consumer is represented in the Individual Pension System advertisements.