Öğrencilerin metaforik sınav algıları ile velilerin okula yönelik görüşleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYÇA KARAŞAHİNOĞLU

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokul beşinci sınıfta okuyan öğrencilerin sınav algılarıyla velilerinin aile katılımı arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu çalışmada,nitel ve nicel veriler için iki farklı araştırma deseni kullanılmış ve bulgular birbiriyle ilişkilendirilerek sunulmuştur. Araştırma, özel ortaokul öğrencileri ve bu öğrencilerin velilerinden oluşan örneklem üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında "İlköğretimde Okul ve Aile Katılımı Ölçeği" ve araştırmacı tarafından oluşturulan "Metaforik Algılar Veri Toplama Formu" kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde İçerik Analizi, Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA), Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı, Ki-kare Testi ve betimleyici istatistikler kullanılmıştır. Yapılan MANOVA analizi sonucunda, velilerin okul ve aile arasındaki ilişki,anne ve babalık rolü yapılanması ve anne ve baba yeterlik algısı değişkenlerine ait ortalama puanlarının, velinin çocukla olan yakınlığına, öğrenim düzeyine, çalışma durumuna ve eşinin çalışma durumuna göre manidar bir farklılık göstermediği bulunmuştur. Diğer yandan, çocuklarının, lisans düzeyinde eğitim almasını bekleyen velilerle lisansüstü düzeyde eğitim almasını bekleyen veliler arasında aynı değişkenlere ait ortalama puanlar bakımından manidar bir farklılık tespit edilmiştir. Betimleyici istatistiklere göre, veliler, aynı okulun diğer velileriyle en fazla çocuklarının “sınavları ve başarı durum”ları hakkında konuşmaktadırlar. İçerik analizi sonuçlarına göre, öğrencilerin, zihinlerindeki “sınav” kavramına ilişkin ürettikleri metaforlar ve çizimler 12 farklı kategoride sınıflandırılmıştır. En fazla metafor ile temsil edilen kategori “kaygı ögesi” kategorisi iken en az metaforla temsil edilen kategori “eğlence ögesi” kategorisidir. Öğrenciler, sınav kavramına ilişkin kullandıkları olumsuz metaforlarda, en fazla oranda (%50.00) sınav sonucuna en az oranda (%12.50) ise sınav öncesine odaklanmışlardır. Yapılan MANOVA sonucuna göre, çocukları olumlu ve olumsuz metaforlar kullanan velilerin okul ve aile arasındaki ilişki, anne ve babalık rolü yapılanması ve anne ve baba yeterlik algısı değişkenlerine ait ortalama puanları arasında manidar bir farklılık bulunmamıştır. Abstract The aim of this study is to investigate the relationship between 5th grade pupils' metaphorical perceptions of testing and parental involvement. In this study, two different research designs were used for quantitative and qualitative parts of the study and findings were associated with each other. The participants of the research were 5th grade students studying in a private secondary school and the parents of these students. Data were collected with two different instruments: “Scale for Family and Community Involvement in the Elementary and Middle Grades” and "Metaphorical Perceptions Data Collection Form", which was developed by the researcher. To analyze the collected data, content analysis, Multivariate Analysis of Variance (MANOVA),Spearman Brown Sequence Differences Correlation Coefficient, Chi-square Test and descriptive statistics were used. The results of the MANOVA analysis revealed that parents' average scores connected to relationship between school and family, structuring role of parents and competence perception of parents variables were not found to show a significant difference in terms of status proximity to children, education level, employment status of parents. On the other hand, there was a significant difference between parents who anticipated that their children would receive education at the undergraduate level and parents who expected that their children would have education at the graduate level in terms of the mean scores of the same variables. According to the content analysis, metaphors and drawings about “exams” in students’ minds were classified into 12 different categories. “Anxiety” was the category represented by the highest number of metaphors while the category represented by the least number of metaphors was "fun". Among the negative metaphors they used for the concept of exam, students focussed on exam results with the highest rate (50.00%) and pre-exam as the lowest (12.50%). As for the results obtained from MANOVA, there was no significant difference between average scores of the parents of children who used positive and negative metaphors in terms of relationship between school and family, structuring role of parents and competence perception of parents variables.