Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: RAZİYE BETÜL DİKMEN
Danışman: MEHMET KATAR
Özet:Her canlı gibi ölümlü bir varlık olan insan, tarih ve tarih öncesinin bilinen bütün zamanlarından beri ölümü anlamlandırmaya çalışmıştır. Dinler insanın ölüm ve ölüm ötesine dair bu anlam arayışına çeşitli açıklamalar getirmiş, bu husustaki anlayışlara öncülük etmiştir. Dinler ölüm ve ölüm ötesine bir anlam yükleyerek hem ölümü hem de yaşanan hayatı anlamlı hale getirmiştir. Dinler bu yaklaşımla ölümü bir son olarak kabul etmemiş ve onu yeni bir hayatın başlangıcı kabul ederek bu yeni hayatın başlangıcı olan cenaze törenlerine çeşitli anlamlar yüklemiştir. Bu çalışmada dinlerin yeni olana başlamak için gerekli olduğunu kabul ettikleri ve geride kalanların ölen kişi adına yapmakla yükümlü oldukları cenaze törenleri Hinduizm ve Budizm çerçevesinde ele alınarak incelenmiştir. Çalışmamızın giriş kısmında cenaze ritüellerinin bütün insanlık için önemini ve değerini ortaya koymak adına antik ve yaşayan dinlerde uygulanmış ve uygulanmakta olan cenaze törenleri kısaca ele alınarak başlanmıştır. Tezimizin ana konusu olan cenaze ritüelleri; ceset ortadan kaldırma yöntemleri, ölüm nedeniyle var olduğuna inanılan ritüel kirlilik ve yas dönemleri, Hinduizm’de genel bir çerçevede ele alınmış, çok geniş bir coğrafya ve farklı kültürlere mensup halklar arasında yayılmış olan Budizm’de ise konu Tibet ve Japon Budizm’indeki cenaze törenleriyle sınırlı tutulmuştur. Human as a mortal creature like every living being, has tried to make sense of death since all known times of history and prehistory. Religions have brought various explanations to human's seeking for meaning of death and beyond, and pioneered the understandings in this regard. Religions have made both death and life meaningful by ascribing a meaning to death and beyond death. With this approach, religions did not perceive death as an end and accepted it as the beginning of a new life and attributed various meanings to funeral ceremonies, which are the beginning of this new life. In this study, the funeral ceremonies that religions accept as necessary to start the new one and relatives of the deceased are obliged to perform on behalf of the deceased were examined within the framework of Hinduism and Buddhism. In the introduction part of our study, in order to reveal the importance and value of funeral rituals for all humanity, the funeral ceremonies that were applied and practiced in ancient and living religions were briefly discussed. Funeral rituals, which are the main subject of our thesis; corpse removal methods, ritual pollution and mourning periods believed to exist due to death were discussed in a general framework under the scope of Hinduism, and in Buddhism, which is very common among many people from a wide geography and different cultures, the subject has been limited to the funeral rites of Tibetan and Japanese Buddhism and was discussed in this extent.