Ankara İl Merkezi'ndeki Sağlık Bakanlığı'na bağlı hastanelerdeki hastane yöneticilerinin problem çözme ve karar verme becerilerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞÜKRÜ ANIL TOYGAR

Danışman: YASEMİN AKBULUT

Özet:

Bu çalışma, hastane yöneticilerinin problem çözme ve karar verme becerileri düzeyini belirlemek, diğer yönetsel beceriler ile ilişkisini saptamak, yöneticilerin problem çözme ve karar verme becerilerinin sosyo-demografik ve örgütsel özelliklerine göre farklılıkları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Ankara il merkezinde Sağlık Bakanlığı'na bağlı 26 hastanede görev yapan 494 hastane yöneticisi (başhekim, hastane müdürü, başhemşire ve yardımcıları) oluşturmaktadır. Araştırma'ya 334 yönetici (evrenin %67'si) katılmıştır. Hastane yöneticilerinin problem çözme ve karar verme becerileri ile diğer yönetsel becerilerinin ölçülmesinde, Sperry (2003) tarafından geliştirilen ve Şimşek (2006) tarafından Türkçeye uyarlanan ölçek kullanılmıştır. Araştırma sonucunda hastane yöneticilerinin problem çözme ve karar verme becerileriyle motivasyon, bağlılık ve takım performansı becerileri arasında zayıf, pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte yetki devri ve güçlendirme, etkili ve stratejik iletişim, çatışma yönetimi, koçluk etme, danışmanlık etme ve görüşme, örgütsel kaynakların ve insan kaynaklarının uyumu, zaman ve stres yönetimi becerileri arasında orta düzeyde, pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Yöneticilerin sosyo-demografik özelliklerine göre karar verme problem çözme becerilerinin farklılık göstermediği; ancak örgütsel özelliklerinden olan, yöneticiye bağlı olarak çalışan personel sayısı ve Hastane Bilgi Sistemi'nden faydalanma durumlarına göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Orta düzeyde gelişmiş olduğu saptanan diğer yönetsel becerilerin nedenlerinin araştırılması ve bu becerileri geliştirecek eğitim programlarının düzenlenmesi önerilebilir. Lisansüstü eğitim alan yöneticilerin problem çözme ve karar verme becerileri diğerlerine göre daha yüksektir. Bu nedenle yöneticilerin lisansüstü eğitim almaları konusunda özendirilmeleri ve teşvik edilmeleri önerilebilir.AbstractThe aim of this study is to designate the levels of the decision making, problem solving and other administrative skills of the hospital administrators, to determine the interrelations and to explain the differences of the decision making and problem solving skills according to socio-demographic and organizational characteristics. The population of the study was consisted of 494 hospital administrators (Head Doctors, hospital managers, head nurses and their assistants) carried out in 26 hospitals affiliated to the Ministry of Health in Ankara Province Centre. 334 administrators (67% of the population) have participated to the study. In the designating of the levels of the decision making, problem solving and other administrative skills of the hospital administrators; the measure was used of which had developed by Sperry (2003) and adopted to Turkish Language by Şimşek (2006). As a result of the study; a weak, positive and statistically significant relationship has been found between the decision making and problem solving skills of the hospital administrators and motivation, loyalty and team performance skills of them. However, it has been determined that there was a moderate, positive and statistically significant relationship between the skills of the entrustment and strengthen, effective and strategic communication, conflict management, coaching, consulting and negotiating, the compliance of the organizational resources with human resources and time and stress management. It has been found that the skills of the administrators on the decision making and problem solving were not differed according to socio-economic characteristics, but a statistically significant difference has been found according to the numbers of the personnel affiliated to them and the situations related with utilizing from the Hospital Information System which are the organizational characteristics. The researching of the reasons of the other management skills having an intermediate developing level and the organizing some training programmes to develop these skills can be suggested. The decision making and problem solving skills of the administrators who did a master degree are higher than the others. Therefore, encouraging the administrators on doing a master degree can be suggested.