Yaratıcı drama yönteminin 6. sınıf bilişim teknolojileri ve yazılım dersi alan öğrencilerin ders başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKHAN KARAOSMANOĞLU

Danışman: ÖMER ADIGÜZEL

Özet:

Bu çalışmada yaratıcı drama yönteminin bilişim teknolojileri ve yazılımdersi alan 6. sınıf öğrencilerinin ders başarılarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden karma yönteminkullanıldığı çalışmada nicel veriler t testi, nitel veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmada nicel veri toplamak ve yaratıcı drama yönteminin bilişim teknolojileri ve yazılım dersini alan öğrencilerin akademik başarılarına etkisini belirlemek amacıyla “İletişim Araçları Başarı Testi” kullanılmıştır. Test25 sorudan oluşmaktadır. Araştırmada nitel veriler yarı yapılandırılmış odakgrup görüşme soruları, öğrenci günlükleri ve gözlem notları yardımıyla eldeedilmiştir. Dokuz sorudan oluşan odak grup görüşme formu hazırlandıktansonra uzman görüşleri alınmıştır. Araştırma sonunda deney grubunda bulunan öğrencilerden 24’ü ile yarı yapılandırılmış odak grup görüşmeyapılmıştır. Araştırmada bilişim teknolojileri ve yazılım derslerinde kullanılmaküzere yaratıcı drama etkinlikleri kurgulanmış ve üç farklı uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Araştırmada elde edilen nicel veriler bilişim teknolojileri veyazılım derslerinde kullanılan yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin ders başarılarına önemli bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Araştırmada elde edilen nitel veriler yaşantıya dayalı bir öğrenme olan yaratıcı drama sürecinin,öğrenicilerin teknolojiyi, interneti ve sosyal medyayı öğrenmelerinde ve gerçekyaşamlarında bilinçli bir biçimde kullanmalarında etkili olduğunu göstermektedir.Abstract The purpose of this study is to define the effects of creative drama method on students academic achievement in ICT lessons of sixth grades. In this study the mixed method was used by the researcher to collect qualitative and quantitative data. Quantitative data was analyzed with t-test and qualitative data was analyzed with content analysis technique. To collect quantitative data and to define the effects of creative drama method on students academic achievement in ICT lessons “Achievement Test of Communications Technology” was used during the study. There are 25 questions in the test. In the study, qualitative data was collected with semistructured interview questions, student diaries and observation notes. Nine focus group questions were prepared and expert opinions in the field were taken about the focus group questions. At the end of the research, semistructured focus group interviews with 24 students were conducted in the experimental group. In this study, creative drama activities were prepared to be used in Information Technologies and Software lessons and all the activities were consulted to three different experts in the creative drama field.The quantitative data obtained in the study shows that the creative drama method used in the ICT lessons has a significant impact on the course of success. The qualitative data obtained in the study shows that creative drama based on the life is effective when the students try to learn technology, internet and social media and it is also effective when they use it in a conscious way in real life.