Drama eğitmenlerinin görüşlerine göre drama eğitmenliğinin mesleki açıdan değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGE OKAY

Danışman: ÖMER ADIGÜZEL

Özet:

Bu çalışmada drama eğitmenlerinin görüşlerinden yola çıkarak bir meslek alanı olarak drama eğitmenliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında 1990-2019 yılları arasında eğitmenlik yapmış veya yapmakta olan dokuz eğitmen ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Uzman görüşü alınarak hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile eğitmenlere açık uçlu sorular yöneltilmiş, ses kayıt cihazı ile kayıt altına alınan görüşmelerdeki veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Eğitmenlerin görüşleri mesleğe başlama yılları dikkate alınarak, 1990-2000, 2000-2010 ve 2010-sonrası olmak üzere üç dönem içerisinde yorumlanarak sunulmuştur. İlgili veriler, Drama Alanı İle İlk Karşılaşma Anı, Bireylerin Drama Eğitmenliğine Yönelme Süreci, Eğitmenlerin Drama Alanında Çalışmayı Sürdürme Nedenleri, Bir Meslek Olarak Drama Eğitmenliğinin Ortaya Çıkışı, Drama Eğitmenlerinin Eğitmenlik Niteliklerinin Değerlendirilmesi, Drama Eğitmenlerinin Mesleki Yaşamda Karşılaştığı Sorunlar, Tarihsel Süreç İçerisinde Dramaya Bakış Açısı, Drama Eğitmenlerine Yönelik Öneriler, olmak üzere sekiz başlık altında toplanmıştır. Çalışma sonunda, drama eğitmenliğine yönelik bakış açısının idealist bir anlayıştan maddi ve bireysel kaygıların ön planda olduğu bir anlayışa doğru kayma eğilimi gösterdiği, drama eğitmenliğinin mesleki tanınırlığına ilişkin daha fazla çalışma yapılmasının gerekliliği yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Eğitmen eğitiminin ve eğitmenlerin mesleki niteliklerini geliştirmeye yönelik iyileştirici çalışmaların arttırılması önerilmiştir In this study it is aimed to evaluate the drama education as a working area from the perspective of drama trainers. Within the context of this aim interviews have been made with nine trainers who have taught between the years of 1990 and 2019. The trainers were asked open ended questions through semi-structured interview forms and the data recorded by phonoscopes during the interviews have been analysed by the methods of descriptive analysis and content analysis. By taking into consideration their starting year for profession the opinions of the trainers have been interpreted and presented within three periods such as 1990-2000, 2000-2010 and 2010 and after. The related data have been collected under eight titles such as The First Moment To Face The Drama Area, The Individuals 'Tendency to Drama Education, The Reasons For Continuing To Work In Drama Area, The Rise Of Drama Training As A Job, The Evaluation Of Drama Trainers' Training Qualities, The Problems That Drama Trainers Face In Professional Life, The Point Of View To Drama In Historical Period and Advices To Drama Trainers. An the end of the study it has been concluded that the perspective on drama has evolved from and idealist point to a point that the individual concerns are prioritized and there is need for professional studies on awareness about drama training. It has been advised to increase improvement works on training trainers and to increase the professional qualities of the trainers.