Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın çocuk şiirlerinde evrensel değerler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OSMAN ERYEŞİL

Danışman: AYŞEGÜL BAYRAKTAR

Özet:

Fazıl Hüsnü Dağlarca'nın çocuklar için yazdığı şiirlerde ele alınan evrensel değerleri belirlemeyi amaçlayan bu çalışma beş bölümden oluşmaktadır. Tezin birinci bölümünde çalışmanın adı, konusu, problem cümlesi, amacı, önemi ve araştırmanın sınırlılıklarına ilişkin açıklamalara yer verilmiştir. İkinci bölümde ise yazın, çocuk yazını, bir yazınsal tür olarak şiir gibi araştırmanın ana yapısını oluşturan kavramlara ilişkin tanımlara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde araştırmanın yöntem, desen, model, çalışma grubu, veri toplama ve verilerin analizine ilişkin bilgiler sunulmuştur. Dördüncü bölümde, evrensel değerler bağlamında incelenen şiirler yorumlanmış ve beşinci bölümde araştırmanın bulgularından yola çıkılarak sonuç, tartışma ve önerilere yer verilmiştir. Dağlarca'nın, araştırma kapsamında yer alan Arkaüstü, Balina İle Mandalina, Bitkiler Okulu, Başparmak, Cincik, Cin ile Cincik, Dolar Biriktiren Çocuk, Güneşi Doğduran, Göz Masalı, Gösterme Parmağı, Kuş Ayak, Oyun Okulu, Ortaparmak, Okulumuz 1'deki, Okulumuz 2'deki, Kanatlarda, Okulumuz 3'teki, Serçe Parmak, Şeker Yiyen Resimler, Yüzük Parmağı, Yaramaz Sözcükler ve Yazıları Seven Ayı adlı eserleri; sevgi, saygı, çalışkanlık, arkadaşlık, yardımseverlik, eğitim, sorumluluk, değerleri bağlamında incelenmiştir. Dağlarca'nın şiirleri üzerine yapılan incelemelerde Dağlarca'nın, şiirlerinde yukarıdaki değerlere ek olarak eşitlik, birlik ve beraberlik, özgürlük, uygarlık ve barış değerlerini ele aldığı belirlenmiştir. Böylelikle, şiirlerden yola çıkılarak belirlenen yeni değerler araştırmanın sınırlılıkları kapsamında yeniden ele alınmıştır.AbstractThis study, aiming to identify which universal values was taken in children poems of Fazıl Hüsnü Dağlarca, consists of five sections. First section of thesis is formed with the name of study, subject of study, problem sentence, objectives, importance and limitations. Second is theoretical frame section that there are definitions about basic concepts such as children, literature, poem, development. Third is methodology section of study consisting of method, pattern, model, working group, methods of data collection and data analysis. Fourth is findings section that prior-categorized poems were evaluated in universal values and fifth is conclusion and recommendations section related to this study. The problem of this study, based on content analysis method, was identified firstly and a general research was done on problem area of study. Goals and sub goals, based on obtained data, were restricted from the point of universal values of love, respect, friendship, helpfulness, education and responsibility and a research was done about sub goals. Within this period, Daglarca's poems such as Arkaüstü, Balina İle Mandalina, Bitkiler Okulu, Başparmak, Cincik, Cin ile Cincik, Dolar Biriktiren Çocuk, Güneşi Doğduran, Göz Masalı, Gösterme Parmağı, Kuş Ayak, Oyun Okulu, Ortaparmak, Okulumuz 1'deki, Okulumuz 2'deki, Kanatlarda, Okulumuz 3'teki, Serçe Parmak, Şeker Yiyen Resimler, Yüzük Parmağı, Yaramaz Sözcükler and Yazıları Seven Ayı were gotten and the poems in this books was examined in sub goals as a part of determined in universal values.