İlköğretim 6-8. sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarındaki metinlerin eleştirel düşünme unsurları açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİRSEN KARAKUŞ

Danışman: ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Özet:

Bu çalışma, MEB ilköğretim 6-8. sınıf Fen ve Teknoloji ders kitaplarındaki metinlerin eleştirel düşünme unsurları açısından değerlendirilmesine yönelik nitel bir araştırmadır. Bu değerlendirmenin amacı, MEB ilköğretim 6-8. sınıf Fen ve Teknoloji ders kitaplarında yer alan metinlerin, 2005-2006 Öğretim yılında uygulamaya konulan yeni ilköğretim programında vurgu yapılan eleştirel düşünme unsurlarını kapsayıp kapsamadıklarını diğer bir deyişle söz konusu metinlerin eleştirel düşünmeye zemin hazırlayıcı boyutta olup olmadıklarını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada her ünite sonunda yer alan “Hayatımızın Neresinde?” başlıklı bölümlerdeki toplam 23 metin incelenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre, her sınıf düzeyindeki metinlerin eleştirel düşünmeye zemin hazırlayıcılık oranları ortalama olarak birbirine yakın çıkmıştır. 6. sınıf düzeyinde 8 metin, 7. sınıf düzeyinde 7 metin, 8. sınıf düzeyinde 8 metin incelenmiş ve 6. Sınıf metinlerinde toplamda 44 eleştirel düşünme öğesi, 7. sınıf metinlerinde 37 öğe, 8. sınıf metinlerinde ise 43 öğe bulunmuştur. Bulgular, 6-8. sınıf düzeyindeki metinlerin eleştirel düşünme unsurlarını genel olarak “orta” düzeyde içerdiğini göstermiştir.