Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HATİCE ÖMEK
Danışman: NİYAZİ AKYÜZ
Özet:Kadınların aile içi şiddete maruz kalmasında şiddet gören kadının bakış açısından, şiddet uygulayıcının şiddetinde din anlayışının etkisinin sorgulandığı bu çalışma, Ankara ili sınırları içindeki Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığına bağlı kadın sığınma evlerinde kalan ve görüşmeyi kabul eden 13 kadınla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın giriş ve birinci bölümü, araştırmanın metodolojisini oluşturan kavramsal çerçeve ve kuramsal tartışmadan oluşturulmuştur. Böylelikle şiddet ve aile içi şiddet kavramsal ve kuramsal bazda tanımlanmış ve tartışılmıştır. Bu çerçevede şiddet tanımları, şiddet kuramları, aile içi şiddet tanımları ve kuramları, kadın sığınma evleri tarihçesi, işlevleri ve ilkeleri, kadın ve din ilişkisi ifade edilmiştir. İkinci bölümde ise bulguların değerlendirilmesine yer verilmiştir. Elde edilen bulgular, şiddet sebepleri, şiddet türleri ve amaç doğrultusunda kadına yönelik aile içi şiddet ve din ilişkisi çerçevesinde yorumlanmıştır. Böylelikle aile içi şiddette şiddet uygulayıcının ve şiddet mağduru kadının din anlayışının tesiri ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuç bölümünde analiz edilen bulgular ile teorik yapı ilişkisi kurularak genel bir değerlendirme yapılmıştır. Din-şiddet ilişkisi bağlamında karşılıklı ilişkiler ortaya konulmuştur.Abstract This thesis examines the impact of religion on domestic violence against women from the point of the view of victims based on semi-structured interviews with 13 women who live in Policies. In the introduction, which is the first part, I define domestic violence against women and examine the theoretical and conceptual framework as part of the methodological approach of this study. In particular, the definition of violence, theoretical approaches to violence, domestic violence and theoretical approaches to domestic violence, women guesthouses and their history, functions, and regulations, and the relationship between women and religion has been examined. In the second part, I analyze reasons for violence, the types of violence, and the relationship between religion and domestic violence in order to show the impact of religious understanding of both offenders and victims on domestic violence. In the conclusion, I provide a general framework of this study depending on theoretical approaches and findings of this study in order to show the dialectical relationship between religion and domestic violence.