Din öğretiminde yeni yaklaşımlar çerçevesinde ilköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA ÇAPCIOĞLU

Danışman: CEMAL TOSUN

Özet:

Çapcıoğlu, Fatma. Din Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar Çerçevesinde İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Danışman: Prof. Dr. Cemal Tosun, 138s. Son dönemlerde din eğitimi alanında yaşanan dünyadaki program geliştirme çabalarının etkisi, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ders programı üzerinde de hissedilmektedir. Din alanındaki bilimsel çalışmaların, dini yeniden anlama çabalarının ve Türkiye'nin içinde bulunduğu özel kültürel ve dinî şartların programın hazırlanması aşamasında etkili olduğu görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, dünyanın çeşitli ülkelerinde din öğretimi alanında ortaya konulmuş din öğretimi yaklaşımlarını tespit ederek, Türkiye'de din eğitimi bilimi ve ilahiyat alanındaki bilimsel gelişmelerin din öğretimi alanındaki arayışlara katkısı ile ortaya çıkan İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programını bu tespitler doğrultusunda değerlendirmek ve aralarındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Araştırmanın ilk bölümünde din öğretimi konusundaki farklı yaklaşımlar, eleştirilen ve tercih edilen yönleri dikkate alınarak tanıtılmıştır. İkinci bölümünde ise İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi öğretim programı incelenerek programın temel anlayışı, amaçları, içeriği ve uygulama süreçleri ile din öğretimindeki yeni yaklaşımlar arasındaki benzerlikler ya da farklılıklar örnekler verilerek ortaya konmaya çalışılmıştır. Sonuç bölümünde, araştırma ile elde edilen bulgular maddeler halinde sunulmuştur.