Okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin liderlik özellikleri ve empatik becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGÜL VURAL

Danışman: AYSEL KÖKSAL AKYOL

Özet:

Bu araştırma, okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin liderlik özellikleri ve empatik beceri düzeylerinin incelenmesi, yöneticilere ait yaş, öğrenim düzeyi, mezun olunan bölüm, toplam hizmet süresi ve kurum içi hizmet süresi değişkenlerinin okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin liderlik özellikleri ve empatik beceri düzeylerinde farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi, okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin liderlik özelliklerinin empatik beceri düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğinin saptanması amacıyla planlanmıştır. Araştırma çalışma grubunu, Ankara il merkezinde bulunan özel okul öncesi eğitim kurumda en az altı aydır görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 96 yönetici oluşturmaktadır. Yöneticilerin liderlik özelliklerini belirlemeye yönelik veri toplama aracı, yöneticilerle aynı yerde en az altı aydır görev yapan gönüllü öğretmenler tarafından, empatik becerilerini belirlemeye yönelik veri toplama aracı ise yöneticiler tarafından doldurulmuştur. Yöneticilerden ve öğretmenlerden toplanan veriler 96 yöneticiye ait olup analizler bu sayı üzerinden yapılmıştır. Araştırmada okul öncesi eğitim kurumu yöneticilerinin kendilerine ait bilgileri toplayabilmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Genel Bilgi Formu”, yöneticilerin liderlik özelliklerini belirlemek amacıyla öğretmenlere uygulanan, Hemphill ve Coones tarafından geliştirilen, Ergene (1990) tarafından geçerliği ve güvenirlik çalışması yapılan “Liderlik Davranışlarını Betimleme Ölçeği” ile yöneticilerin empatik becerileri düzeylerini belirlemek amacıyla yöneticilere uygulanan, Dökmen (1988) tarafından geliştirilen “Empatik Beceri Ölçeği- B Formu” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesi amacıyla Tek Yönlü Varyans Analizi, T testi ve Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; yaş, öğrenim düzeyi, mezun olunan bölüm, toplam hizmet süresi ve kurum içi hizmet süresi değişkenlerinin yöneticilerin liderlik özellikleri ve empatik beceri düzeylerinde istatistiksel anlamda bir farklılığa neden olmadığı saptanmıştır (p>.05). Ayrıca yöneticilerin liderlik özelliklerinin empatik beceri düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark göstermediği sonucuna ulaşılmıştır (p>.05).