İlköğretim okullarında ailenin okula katılımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1999

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ FARUK YAYLACI

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Araştırmalar aile katılımı, çocukların okul başarısı için bir anahtardır. Anlamlı aile katılımı sonucunda, öğrenci etkinliğinde, okula devamında, motivasyonunda, kendine saygısında ve davranışlarında gelişmeler olmaktadır. Bu araştırmanın amacı, Ankara İli Büyükşehir Belediyesi sınırlan içinde bulunan resmi ilköğretim okullarındaki ailenin okula katılımının düzeyini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın alt amaçlan şunlardır; l.Okul çalışanı olarak aliler hangi düzeyde katılmaktadır? 2.0kula yandaş ve program destekleyici olarak aileler hangi düzeyde katılmaktadır. 3. Karar verici olarak aileler hangi düzeyde katılmaktadır? 4.Birlikte öğreniri olarak aileler hangi düzeyde katılmaktadır? 5. Evdeki öğretmen olarak aileler hangi düzeyde katılmaktadır? 6. Ailenin okula katılımının engelleri nelerdir? Araştırma, Türkiye'de okul-aile ilişkilerine 'katılım' açısından yaklaşması nedeniyle önemlidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Bilgi toplama aracı olarak da anket kullanılmıştır. Araştırma evreni Ankara İh Büyükşehir Belediyesi sınırlan içinde bulunan ilköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerle öğrenci ailelerinden oluşmaktadır. Yönetici ve öğretmenlere gönderilen 360 anketten 343, ailelere gönderilen anketten 336'sı geri dönmüş ve geçerli kabul edilmiştir. Toplanan anketlere verilen yanıtlar bilgisayara işlenmiş, SPSS programı ile t-testi ve varyans analizi yapılmıştır. Araştırmada ulaşılan bazı sonuçlar şunlardır ; Bütün boyutlarda aile katılımı yetersizdir. Yönetici ve öğretmenler ailelerin katılım için yeterli olmadıklarım düşünmektedir. Yönetici, öğretmen ve ailelere göre katılımın en önemli engelleri zaman yokluğu ve ekonomik durumdur. Aile, yönetici ve öğretmenlerin % 85'inden fazlası katılım, okul-aile ilişkileri gibi konularda herhangi bir eğitim programına katılmamıştır. Okul çalışanı olarak ailelerin katılımı için gerekli etkinlikler aileler (X=1.98) yöneticiler (X=1.96) ve öğretmenlerce (X=1.58) nadiren ve yetersiz düzeyde düzenlenmektedir. Aileler (X=1.94) yöneticiler (X=2.42) ve öğretmenlere göre (X=2.14), yöneticiler katılım konusunda aileleri nadiren teşvik etmektedirler. Ailelerin en çok yeraldıkları katılım etkinliği, aileler (X=3.31), yöneticiler (X=3.42), öğretmenlere göre (X=3.90) ortalama ile bayram, anma töreni v.b toplantılara katılmaktır. Ailelerin evdeki öğretmen olarak katılımı ailelere göre genellikle düzeyindeyken, yönetici ve öğretmenlere göre ise yetersiz düzeydedir. Abstract Research has demonstrated consistently that parent involvement is one of the keys to succes in school for children. Meaningfull parent involvement results in improved student achievement, attendance, motivation, self-esteem and behavior. The aim of this research is to find out the level and barriers of parent involvement to school in the primarly schools within the limits of Ankara Municipality. Here are the detailed aims of the research following these general aim. 1- At which level is parent involvement to school as a school staff? 2- At which level is parent involvement to school as advocate to school? 3- At wich level is parent involvement to school as decision-maker? 4- At which level is parent involvement to school as co-learner? 5- At which level is parent involvement to school as home teacher? 6- What are barriers to parent involvement? The research is important because this study approach point of wiew parent's involvement to relationship between school and parents. The survey method has been used for the research. The research population consists of administrators and teachers and parents in the elementary schools within the limits of Ankara Municipality. Out of 360 questionnaires which were sent to the subjects, 343 questionnaires have been found valid and acceptable from of teachers and administrators and out of 360 questionnaires which were sent to the subjects 336 questionnaire have been found valid and acceptable from parents. These 679 questionnaires have been analyzed. The answers to the questionnaires have been entered in the computer and t-test and variance of analysis have been performed by the SPSS programme. Then these data have been organized in tables and heve been interpreted. The major findings of this study are as follows : In all dimention of the parent involvement is insufficient. Administrators and teachers have believed that parents are not sufficient for involvement. Teachers administrators and parents have believed that bariers of the involvement are lack of time, financial stiuation. Parents, administrators and teachers ( percent 85) havent course about involvement and relaitionship between school and family. Parents (X=1.98) administrators (X=1.96) teachers (X=1.58) have believed that activities about parent involvement to school as a school staff are insufficient. Parents (X=1.94) administrators (X=2.42) teachers (X=2.14) have believed that administrators didn't encourage parents sufficient to involvement. Parents (X=3.31) administrator (X=3.43) teachers (X=3.90) have believed that national days, commemorative ceronomy, etc. are the most important activities for parents. Parents have believed that they participate as hometeacher in general but administrators and teachers said this is insufficient.