Varoluşçuluk ve yeni kara film: David lynch örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DENİZ TANSEL

Danışman: SEMİRE RUKEN ÖZTÜRK

Özet:

İki Dünya Savaşı yaşayan insanlık, temel sorunsalı yaşamın anlamı olan varoluşçuluğu keşfetmiştir. Varoluşçuluğun psikanalizin yanıtlayamadığı soruları yanıtlamasına rağmen, sanat eserleri psikanalizin bakış açısıyla incelenmeye devam edilmiştir. Özellikle, gerçeküstücü öğeler içeren sanat eserleri, Freud'un teorilerinden yararlanarak değerlendirilmektedir. David Lynch sineması da, tek yönlü okunmaktadır. Bu filmleri varoluşçuluğun bakışaçısıyla çözümlemek onları derinleştirecektir. Bu amaçla, Albert Camus'nün saçma ve uyumsuz aşk ile ilgişikuramları takip edilecektir. Bu tezde, ayrıca yönetmenin son iki filmi olan, KayıpOtoban ve Mulholland Çıkmazı'nda aynı karakterin öyküsünün anlatıldığı iddia edilecektir. Böylelikle aşk teması felsefe ile sinema arasında bir köprü olarakkullanılacaktır.