Akademik ortamlarda olumsuz değerlendirilme korkusu ölçeğinin geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: VOLKAN ALKAN

Danışman: ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Özet:

Bu çalışmada, ortaokul 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin akademik ortamlarda yaşadıkları olumsuz değerlendirilme korkusunu ölçmeyi amaçlayan geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmesi ve öğrencilerin ölçekten aldıkları puanların kişisel ve eğitsel bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu,Ankara ilinin Çankaya, Keçiören ve Altındağ ilçelerinden tesadüfi olarak seçilen ortaokullarda öğrenim gören 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Ölçeğin 43 maddelik deneme formu 581 öğrenciye uygulanmış ve yapı geçerliğini belirlemek amacıyla yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda iki faktörden oluşan 22 maddelik nihai form elde edilmiştir. Nihai form doğrulayıcı faktör analizi yapmak üzere 514 öğrenciye uygulanmış ve analiz sonucunda 22 maddeden oluşan iki faktörlü yapı doğrulanmıştır. Ölçeğin bütününe ait Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı 0.77, test-tekrar test güvenirlik katsayısı ise 0.86 olarak bulunmuştur. Yapılan analizler sonrasında geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış olan ölçek, kişisel ve eğitsel bazı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla 1299 öğrenciye uygulanmıştır. Analizler sonucunda,öğrencilerin ölçekten aldıkları puanların akademik başarı notlarıyla negatif yönde orta düzeyde manidar bir ilişki içinde olduğu belirlenmiştir, Bunun yanısıra, öğrencilerin ölçekten aldıkları puanların anne-baba eğitim durumu, anne-baba mesleği, kardeş sayısı, kişilik tipi ve tercih edilen çalışma türüne göre manidar fark gösterdiği ve cinsiyet, sınıf düzeyi, dershaneye gitme durumu ve özel ders alma durumuna göre ise manidar fark göstermediği belirlenmiştir.Abstract The purpose of this study is to develop a valid and reliable scaling instrument that measures fear of negative evaluation that 6th,7th and 8th grade students experience in their academic enviroments and to analyze the scores acquired from this scale. The study group of this research consists of 6th,7th and 8th grade students attending in secondary schools chosen randomly from Çankaya, Keçiören and Altındağ districs of Ankara. The test form of the scale that includes 43 clauses was conducted with 581 students and final form with 22 clausues and two factors was created as a result of exploratory factor analysis carried out to define the structure validity. The final form was conducted with 514 students to carry out confirmatory factor analysis. Cronbach’s alfa coefficient of internal consistency was found as 0.77 and test-retest reliability coefficient was found as 0.86. A proven valid and reliable scale was conducted with 1299 students to investigate relationships between students’ scores obtained from this scale and some personal and educational variables. As a result of analysis, it was found that there is a moderately negative significant relationship between student scores acquired from scale and students’ acedemic achievement scores. Moreover, it was found that students’ scores acquired from scale significiantly differentiate according to education level of mother and father, category of mother and fathers’ job, personality type, number of siblings, and preferred studying type; and also it was determined to no significiant difference gender, class level, situation of attending private courses and getting tutor.