Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TÜLAY DİNÇER
Danışman: FERYAL SÖYLEMEZOĞLU
Özet:Bu araştırma lise öğrencilerinin okul üniformalarına ilişkin tercihlerinin ve sorunlarının belirlenmesi amacıyla Ankara’da 150 kız ve 150 erkek olmak üzere toplam 300 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Soru formu farklı sosyo-ekonomik düzeydeki öğrencilere uygulanmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde khi-kare (x2) testi kullanılmıştır. Öğrencilerin okul üniformalarına ilişkin sorunlarıyla ilgili araştırma bulguları; Üniformaların modelinin kullanışlı olmasının sosyo-ekonomik düzeye göre; düğmelerinin çabuk kopmasının, fermuarlarının çabuk bozulmasının, öğrencilerin üniformalarının renklerini beğenmelerinin ve üniforma ölçülerinin vücutlarına uygun olmasının cinsiyete göre değişiklik yarattığını (P<0.05), üniformaların tüylenerek eski bir görünüm almasının ve öğrencilerin ciltlerinde rahatsızlık yaratmasının yine cinsiyete bağlı olarak önemli ölçüde değişiklik yarattığını (P<0.01) göstermiştir. Öğrencilerin okul üniformalarıyla ilgili tercihlerine ilişkin araştırma bulguları ise; Öğrencilerin üniformalarının vücutlarına uygun olmasını istemelerinin sosyo-ekonomik düzeye göre farklılık yarattığını (P<0.05), üniformalarının rahat ve kullanışlı olmasını, ayırt edici olmasını (öğrenci olduğunu çevredeki bireyler tarafından bilinmesini sağlama),seçenekli olmasını (gömlek veya tişört kullanabilme ya da gömlekte farklı renkler kullanabilme gibi) ve fiyatının uygun olmasını istemelerinin sosyo-ekonomik düzeye bağlı olarak önemli ölçüde değişiklik yarattığını (P<0.01) göstermiştir. Öğrencilerin üniformalarında gömlek ve tişörtleriyle ilgili tercihlerinin sosyo-ekonomik düzeye göre, gömlek ve tişörtleriyle ilgili model ve desen özellikleri tercihleri ile kravat ve yaka bağı tercihlerinin cinsiyete göre ayrıca ceket, hırka, kazak ve süeterleriyle ilgili tercihlerinin sosyo-ekonomik düzey ve cinsiyet göre istatistiksel olarak önemli ölçüde farklılık yarattığını yarattığını (P<0.01) göstermiştir.