İlaç dağıtım kanallarında müşteri memnuniyeti


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ERDEM MAHANOĞLU

Danışman: GÜLBİN ÖZÇELİKAY

Özet:

İlaç Dağıtım Kanallarında Müşteri Memnuniyeti Üretilen malların tüketicilere ulaştırılmasında ve dağıtılmasında dağıtım kanallarının rolü büyüktür. Dağıtım faaliyetleri etkin ve rasyonel bir şekilde gerçekleştirilebilirse, işletmelerin büyümesi ve gelişmeside o ölçüde hızlı olacaktır. Böylece müşteri memnuniyeti sağlandığı gibi, ülke ekonomisinin büyümesi ve gelişmeside bu durumdan olumlu olarak etkilenecektir. Bu çalışmada ilaç dağıtım kanallarındaki müşteri memnuniyeti literatür ve uygulanan anket doğrultusunda açıklanmaya çalışılmıştır. Bu çalışmanın amacı, ilaç dağıtımlarındaki müşteri memnuniyetini etkileyen faktörlerin belirlenmesi ve incelenmesidir. Çalışma sırasında Ankara ilinde bulunan 190 eczane eczacısına 20 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Araştırmada verilerin değerlendirilmesinde SPSS (ver. 7.5 ) istatistiksel paket programı kullanılmıştır. 83Çalışma sonucunda aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır. 1 -Anket sorularını cevaplayan 190 eczacıdan %80,5'i istedikleri çeşitlikteki ilaçları kolaylıkla bulabilmekte; %66,3'ü her istediği ilacı zamanında bulabilmekte; %49,5'i ise her istediği ilacı uygun şartlarda bulabilmektedir. 2- İlaç dağıtım kanalları ile 190 eczacıdan %76,8'i ödeme konusunda bir sorun yaşamamaktadır. Problem yaşayan eczacıların ilaç dağıtım kanalları ile yaşadıkları sorunların; esnek olmayan ödeme koşullan, zamansız istenen ödemeler ve vade farkı istenmesi olduğu görülmektedir. 3-Ankete katılan eczacıların %88,9'u ilaç dağıtım kanallarında, müşteri ilişkileri departmanının olması gerektiğini savunmaktadırlar. Buna bağlı olarak; dağıtım kanallarında müşteri tatmini ve sorumluluğunu üstlenecek bir departman oluşturulmalıdır.