Okul yöneticilerinin kültürel sermaye düzeyleri ile okul kültürü arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEHER ERDOĞAN

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin kültürel sermaye düzeyleri ile okulda var olan okul kültürüne yönelik yönetici görüşleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. İlişkisel tarama modelindeki bu araştırmanın hedef evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinin dokuz merkez ilçesindeki kamu ortaokullarında görev yapan 698 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Bu kapsamda "tabakalı örneklem" tekniği ile 209 okul yöneticisi araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre okul yöneticilerinin kültürel sermaye düzeyleri arasında cinsiyet, görev, yöneticilik kıdemi, görev yapılan ilçe, mezun olunan üniversitenin bulunduğu coğrafi bölge, mezun olunan fakülte türü ve 7-17 yaş arasında yaşanılan yere göre anlamlı bir farklılık bulunmazken; yaş, mesleki kıdem, mezun olunan lise türü, kardeş sayısı ve okul öncesi eğitim alma durumları ile kurumsallaşmış kültürel sermaye düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Okul yöneticilerinin eğitim durumu ve anne eğitim durumları ile bedenselleşmiş, nesneleşmiş ve kurumsallaşmış kültürel sermaye düzeyleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Baba eğitim durumu ile de bedenselleşmiş kültürel sermaye arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Okul yöneticilerinin okul kültürüne yönelik görüşleri ile cinsiyet, mesleki kıdem, yöneticilik kıdemi, mezun olunan üniversitenin bulunduğu coğrafi bölge, mezun olunan fakülte ve lise türü, eğitim durumu, 7-17 yaş arasında yaşanılan yer, anne-baba eğitim durumu, kardeş sayısı ve okul öncesi eğitim alma durumları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Okul kültürünün güç boyutu ile yaş arasında anlamlı bir farklılık bulunurken, okul yöneticisinin görevi ile de rol, başarı ve destek boyutları arasında anlamlı bir farklılık görülmüştür. Okul yöneticilerinin bedenselleşmiş, nesneleşmiş ve kurumsallaşmış kültürel sermaye boyutlarında düşük, orta ve yüksek düzeyde kültürel sermayeye sahip olması ile okul kültürünün güç, rol, başarı ve destek boyutlarına ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre kültürel sermayeyi artırmak için okul yöneticileri lisansüstü eğitime yönlendirilmeli ve kültürel sermayelerini kullanarak yapacakları çalışmalar desteklenmelidir. Anahtar Sözcükler: Kurumsallaşmış Kültürel Sermaye, Bedenselleşmiş Kültürel Sermaye, Nesneleşmiş Kültürel Sermaye, Okul Yöneticisi, Okul Kültürü The aim of this study is to reveal the relationship between school administrators' cultural capital levels and school administrators' views on school culture in their schools. The target population of the study, which adopts a correlational survey model, consists of 698 school administrators who work in public secondary schools within 9 central districts of Ankara in 2018-2019 academic year. Within this scope, 209 school administrators have been included in the study by using the "stratified sampling" technique. The results have indicated no statistically significant difference between the levels of school administrators' cultural capitals with regard to gender, position, administrative seniority, district of work, geographical region of the university where school administrators studied, type of the faculty in which school administrators studied and the place of residence in the ages of 7-17. However, a statistically significant difference has been observed between the institutionalized cultural capital levels of school administrators with respect to the variables of age, professional seniority, type of the high school in which school administrators studied, number of siblings and preschool education of school administrators. Moreover, the results have shown a statistically meaningful difference between the educational status of school administrators as well as the educational status of school administrators' mothers and the levels of embodied, objectified, institutionalized cultural capital. The only significant difference with reference to the educational status of the school administrators' fathers has been found in the area of embodied cultural capital. Further results have not displayed any statistically meaningful difference between the attitudes of school administrators towards the school culture and gender, professional seniority, administrative seniority, geographical region of the university where school administrators studied, type of the high school / faculty in which school administrators studied, educational status, place of residence in the ages of 7-17, educational status of the mother / father, number of siblings and preschool education. A significant difference between the power dimension of the school culture and the age of school administrator has been detected while another significant difference has been found between the position of school administrators and the dimensions of role, success and support in the frame of school culture. Within the dimensions of embodied, objectified and institutionalized cultural capital, no meaningful relationship has been observed between school administrators' low, medium and high levels of cultural capital and their perspectives on the power, role, success and support dimensions of school culture. The findings of the study have several implications, the first and foremost of which is that school administrators should be oriented to graduate education to increase their cultural capital. Furthermore, their potential studies to be conducted by using their cultural capital should be encouraged and supported. Keywords: Institutionalized Cultural Capital, Embodied Cultural Capital, Objectified Cultural Capital, School Administrator, School Culture