Kur'an çerçevesinde peygamberlik ve Hz. Peygamber


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SALİH YANIKKAYA

Danışman: İDRİS ŞENGÜL

Özet:

ÖZET Yüce Allah’ın mesajlarını insanlara ileten peygamberlere inanmak, İslâm Dini’nin inanç esaslarındandır. Yüce Allah Rab sıfatıyla tüm varlıkları yaratır, ihtiyaçları giderir, ve yol gösterir. Peygamberlik de Yüce Allah’ın Rab sıfatının bir tezahürüdür. Peygamberler, insanların hayatı anlamlandırmalarına yardım ederler. Kulluğu öğretip insan ruhunu huzura kavuştururlar. Adaletli bir toplum oluştururlar. Kur’ân, ifrat ve tefritten uzak bir şekilde peygamberlere hak ettikleri değeri verir. İslâm Ekolleri peygamberliğin zorunluluk ve mümkünlünü tartışırken, Kur’ân peygamberliği bir vâkıa olarak ele alır. İslâm Ekollerinin çoğunluğu mucizeyi, peygamberliğin delili olarak kabul ederler. Kur’ân-ı Kerîm, peygamberliği ‘resûl’ ve ‘nebi’ kavramlarıyla ifade eder. Peygamberliğin olmazsa olmaz şartı; peygamberlerin vahiy almalarıdır. Tebliğin iki temel boyutu, ‘uyarı’ ve ‘müjdeleme’dir. Bütün peygamberler doğruluk, güvenilirlik, akıllı ve zeki olma, hata ve günahlardan uzak durma, Yüce Allah’ın mesajlarını olduğu gibi iletme özelliklerine hâizdirler. Hz. Muhammed ( s. a. v. ), Yüce Allah’ın tüm İnsanlığa gönderdiği son peygamberdir. Kur’ân, Hz. Muhammed ( s. a. v. )’in insanlar için mükemmel bir örnek olduğunu söyler ve insanların ona tâbi olmalarını ister. Kur’ân, Hz. Muhammed ( s. a. v. )’e hitap ederken ismiyle hitap etmemiştir. Daima onun peygamberlik vasfını öne çıkaran hitapları kullanmıştır. Kur’ân’a göre peygamberlerin insanlardan olması gereklidir ve öyle de olmuştur. ABSTRACT To believe in prophets who convey Almighty Allah’s message to people consist of basic faith principles of Islam religios. Almighty Allah creates all existences in his character of Lord, meets their requirements and guides them. Also prophethood is an appearing of Almighty Allah’s lord character. Prophets helps people to give meaning to their lives. They teachslavery only to Almighty Allah and pacify people’s spirit. They constitute a fair community. Koran gives to prophets worthy deserved by them without exaggeration and extremeness. Althoug Islam schools discuss necessity and possibleness of prophethood, Koran tackles the prophethood as a fact. Many Islam schools accept the miracle as an evidence of prophethood. Koran expresses prophethood whit ‘Messenger’ and ‘prophet’ conseptions. Sine qua non of prophethood is taking inspiration of prophets. Two basic dimensions of religious advertising are ‘warning’ and ‘gospel’. All prophets have character such as rightfulness trustfulness, being clever and intelligent, avoidance from false and evils, conveying Almighty Allah’s messages exactly. Esteemed Mohammed ( peace upon him ) is last prophetsend by Almighty Allah for all mankind. Koran states that Esteemed Mohammed ( peace upon him ) is an excellent sample for all people and Koran request all people to subject to him. When the addressing to Esteemed Mohammed ( peace upon him ), Koran does not address him by his name. Koran always uses address’ for him bringing his prophethood characteristics forward. According to Koran, prophet must be human and this allways becomes so.