Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2010
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: IŞIK ÖNDER
Danışman: TÜLAY OĞUZ
Özet:Küreselleşme, bilimsel ve teknolojik gelişmelerin getirdiği değişim, bilgi iletişim teknolojilerindeki yenilikler, bu teknolojilerin üretimi ve etkin kullanımıyla gelişen bilgi toplumuna dönüşüm hakkında, özellikle teknolojik ilerlemelerin gelişmişlik düzeyini belirlemesi, bilgiye erişimde teknoloji sahipliğinin önemi, teknolojiye sahip olanlarla olmayanlar arasındaki uçurum ve eşitsizliklerin artması üzerine yoğunlaşan sıcak tartışmalar yapılmaktadır. E-kitaplar, ülkemizde yeni olmasına rağmen, başta ABD ve İngiltere olmak üzere, gelişmiş birçok ülkede kullanılmaktadır. Bu teknolojinin ülkemizde tanınması, yazarlara, yayıncılara, kütüphanelere ve kullanıcılara sağlayacağı avantajlarla ilgili toplumun bilinçlendirilmesi; kullanımıyla doğacak sorunların ve alınabilecek teknik ve hukuki önlemlerin önceden bilinmesi; gereken teknik altyapının hazırlanması için dünyadaki e-kitapla ilgili gelişmelerin, uygulamaların ve çalışmaların bilinmesi gerekir. Bilgi iletişim teknolojilerinin kütüphanelerde kullanılmasıyla değişen kütüphane hizmetleri gibi, e-kitapların kütüphanelere girmesi yeni sağlama, işleme ve hizmete sunma biçimlerini; e-kitapların üretimi, dağıtımı, kullanımının basılı kitaplardan farklı olması da e-kitap endüstrisinin gelişiminde, üretim ve dağıtım zincirinde yeni aktörleri ortaya çıkmıştır. Ülkemizde e-kitap yükseköğretim ve araştırma kütüphanelerinde kullanılmasına rağmen, üretim ve dağıtımını gerçekleştirecek aktörlerin henüz bulunmaması yani e-kitap endüstrisinin ülkemizde gelişmemiş olması sebebiyle Türkçe e-kitap sağlanamamaktadır. Toplumda e-kitabın yeterince bilinmemesi, yayıncıların, e-kitap üretimine yönelmesini engellemektedir. Bunun nedeni, pazarın bulunmayışı, teknik ve hukuki altyapı yetersizliğidir. Yayıncılar, e-kitap sektörünü, gelişmenin kaçınılmaz olduğu ayrı bir sektör olarak görmekte, gelecekte sektöre girebileceklerini, e-kitabın basılı kitaplar için bir tehdit olmadığını belirtmektedir. Yazarlar, e-kitabın edebiyatın doğasına aykırı olduğunu ancak e-kitapla daha fazla okuyucuya ulaşılabileceğini düşünmektedir. Bu yaklaşımla var olmayı ve daha fazla okuyucuya ulaşmayı ön plana çıkarırken, bunun emek-değer ilişkisini göz ardı etmekte, ayrıca eğitimde başvuru kitaplarının e-kitap olarak yayınlanabileceğini fakat bunun eğitimin niteliğini düşüreceğini belirtmektedirler.