Beden eğitimi öğretmen adaylarının, mesleki öğrenme topluluğu aracılığıyla 21. yüzyıl becerilerini ortaya çıkarma süreçlerinin keşfedilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUSTAFA GÖKHAN SAÇMALIOĞLU

Danışman: FERDA GÜRSEL

Özet:

21. Yüzyılda yaşanan teknolojik gelişmeler ile toplumun ihtiyaçları, öğrenenlerin ve öğretmenlerin özellikleri değişmiştir. Günümüzde eğitimin temel amacı, 21. Yüzyıl becerilerine sahip bireyler yetiştirmektir. Öğretmenlerin bu becerilere sahip olmalarının ve öğrencilerine aktarmalarının önemi sıkça vurgulanır, ancak öğretmen eğitimi süreçlerinde bu becerileri açıkça hedef alan çalışmalar sınırlıdır (Thieman, 2008; Aydeniz, 2017). Öğretmenlerin 21. Yüzyılda ihtiyaç duyulan üst düzey düşünme becerilerini geliştirmeleri için, geleneksel öğretmen merkezli eğitim yaklaşımında bir değişime ihtiyaç duyulur. Bu değişim, bilgi odaklı olan niceliksel öğrenmeden, beceri merkezli bir öğrenme anlayışına doğru odağı değiştirmeyi gerektirir. Mesleki öğrenme topluluğu (MÖT) bağlamları, tartışma, analiz ve problem çözme yoluyla akran etkileşimini artırarak farklı bir öğrenme yaklaşımı sunar (Hord, 1997). Bu nedenle bu çalışma, Beden Eğitimi öğretmen adaylarının, 21. Yüzyıl öğrenme becerilerini mesleki öğrenme topluluğu bağlamında nasıl ortaya çıkardıklarını keşfetmeyi amaçlamaktadır. Bu durum çalışması beden eğitimi öğretmen adaylarının seçmeli dersinde yeni oluşturulmuş bir mesleki öğrenme topluluğunda 12 hafta boyunca 21. Yüzyıl becerilerini nasıl ortaya çıkardıklarını incelemiştir. Katılımcılar, Ankara'da bir devlet üniversitesinde Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü öğrencisi ve "Beden Eğitiminde Multidisipliner Yaklaşım" seçmeli dersini alan altı beden eğitimi öğretmen adayı; uzman rolünde, dersin sorumlu öğretim elemanı ve araştırmacı rolünde bir katılımcı olmayan gözlemcidir. Veriler gözlemci alan notları, öğretmen adayları ile süreç başı ve süreç sonu odak grup görüşmeleri, mesleki öğrenme topluluğunun haftalık toplantılarının ses kaydı, öğretmen adaylarının ders sonrası yansımaları ile toplanmıştır. Veriler tematik analiz kullanılarak analiz edilmiş ve ortaya çıkan temalar bulgular "münakaşadan münazaraya" ve "düşün/ üret/ değerlendir" isimli iki tema altında incelenmiştir. Veriler, birbirine güvenen ve saygı duyan öğretmen adaylarının bir mesleki öğrenme topluluğu bağlamında, akranları ile etkileşime girdiklerinde 21. Yüzyıl öğrenme becerilerine ihtiyaç duyduklarını ve verilen görevleri tamamlamak üzere bu becerileri ortaya çıkardıklarını göstermiştir. Sonuç olarak, mesleki öğrenme toplulukları, öğretmen adaylarının hem meslekleri ile ilgili bilgileri hem de 21. Yüzyılda ihtiyaç duydukları becerileri öğrenmeleri için uygun bir bağlam olabilir. Öğretmen eğitimciler öğretmen adaylarının mesleki öğrenme süreçlerinde, öğrenme toplulukları aracılığıyla 21. Yüzyıl becerilerini deneyimlemeleri için uygun ortamlar oluşturabilirler. With the technological developments in the 21st century, the needs of the society and the characteristics of learners and teachers have changed. The main purpose of education today is to train individuals with 21st century skills. The importance of teachers having these skills and transferring them to their students is frequently emphasized, but there are limited studies that explicitly target these skills in teacher education programs (Thieman, 2008; Aydeniz, 2017). A change in the traditional teacher-centered approach to education is needed for teachers to develop the higher-order thinking skills needed in the 21st century. This shift requires changing the focus from knowledge-oriented quantitative learning to a skill-centered understanding of learning. Professional Learning Community (PLC) contexts provide a different learning approach by increasing peer interaction through discussion, analysis, and problem solving (Hord, 1997). Therefore, this study aims to explore how pre-service physical education teachers develop 21st century learning skills in the context of PLC. This case study examines how pre-service physical education teachers have developed 21st century skills for 12 weeks in a newly formed Professional Learning Community in the elective course "Multidisciplinary Approach in Physical Education". The participants were six pre-service physical education teachers who choose "Multidisciplinary Approach in Physical Education" elective course in physical education and sports teaching department of sports sciences faculty in a public university in Ankara; one responsible lecturer of the lesson in the role of researcher, and one non-participant observer in the role of researcher. Data were collected by observer field notes, focus group interviews with pre-service teachers at the beginning and at the end of process, audio recording of weekly meetings of PLC, and reflections of pre-service teachers. The data were analyzed using thematic analysis, and the emerging themes were "from arguing to discussing" and "create/share/try". The data showed that when trusting and respecting pre-service physical education teachers interact with their peers in the context of a Professional Learning Community they need 21st century learning skills to complete the assigned tasks. As a result, Professional Learning Community can be a suitable context for pre-service teachers to learn both their knowledge of the profession and the skills they need in the 21st century. Teacher trainers can create suitable environments for pre-service teachers to experience 21st century skills through Professional Learning Community in pre-service teachers professional learning processes.