Genellenebilirlik kuramında karar çalışmaları için kestirilen güvenirlik katsayılarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖMER KAMIŞ

Danışman: CELAL DEHA DOĞAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Genellenebilirlik Kuramı Karar çalışmalarında farklı puanlayıcı sayıları için kestirilen G ve Phi katsayıları ile gerçek durumda aynı puanlayıcı sayıları için elde edilen G ve Phi katsayılarını çaprazlanmış desende karşılaştırmaktır. Araştırma kuramsal (pure) araştırma türündedir. Araştırma G kuramı kapsamında 120 birey (öğrenci), altı madde ve toplamda 12 puanlayıcı olmak üzere üç değişkenlik kaynağı üzerinde yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen ve altı açık uçlu maddeden oluşan bir başarı testi ile bu maddeleri puanlamak için araştırmacı tarafından geliştirilen bütünsel dereceli puanlama anahtarı kullanılmıştır. Verilerin analizinde öncelikle iki, dört ve altı puanlayıcı için gerçek ölçme durumları oluşturularak G ve Phi katsayıları elde edilmiştir. Ardından her bir durum için diğer ölçme durumlarından K çalışmaları yapılarak kestirimde bulunulmuştur. Son olarak iki, dört ve altı puanlayıcı için elde edilen ve kestirilen G ve Phi katsayıları ayrı ayrı karşılaştırılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre puanlayıcı sayısının artırılması ile kestirilen G ve Phi katsayıları bazı durumlarda gerçek durumdaki değerinden daha büyük, bazı durumlarda ise gerçek durumdaki değerinden daha küçük olarak kestirilmiştir. Bununla birlikte, aynı puanlayıcı sayısı için gerçek durumda elde edilen ve farklı K çalışmalarında kestirilen G ve Phi katsayıları arasında her zaman bir örüntü olmayabileceği sonucuna ulaşılmıştır. The aim of this research is to compare the G and Phi coefficients estimated in D studies in G theory and obtained in the actual cases for the same conditions of similar facets in D studies in crossed design. This research is a pure research. The study was conducted on 120 individuals (students), six items and 12 raters. In the collection of the research data, an achievement test composed of six open ended questions and a holistic rubric was used. The achievement test and the rubric was developed by the researcher. In the analysis of the data, firstly, G and Phi coefficients were obtained by creating the actual cases for two, four and six raters. Then, for each actual cases, the D studies were made by using the other actual case data and G and Phi coefficients were estimated. Finally, the G and Phi coefficients obtained and estimated for two, four and six raters were compared separetely. According to the findings of this research, sometimes G and Phi coefficients estimated in D studies by increasing the number of raters were greater than obtained in actual cases and sometimes were smaller than obtanied in actual cases. However, it was concluded that the pattern may not be always between, for same rater number, the reliability coefficients obtained in actual cases and estimated in D studies. Keywords: Generalizability theory, D studies, reliability, pure research