Ankara Üniversitesi uzaktan eğitim programına katılan öğrencilerin akademik başarılarını etkileyen faktörler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELMA HÖÇÜK

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi (ANKUZEM) önlisans programlarında okuyan öğrencilerin akademik başarılarını yordayan faktörlerin neler olduğunu belirlemektir. Çalışma grubunu, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı ANKUZEM önlisans programlarının 1. sınıfında okuyan 302 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler; bireye ilişkin veriler, aileye ve çalışma ortamına özgü veriler, bilgi ve iletisim teknolojilerinin kullanımına ilişkin veriler ve eğitimsel veriler olarak dört grupta toplanmış, analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmada veriler, aşamalı çoklu regresyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan çözümleme sonucunda, kişisel özelliklerden; yas, tam zamanlı bir iste çalışma ve boşanmış olmanın öğrencilerin akademik başarılarını etkilediği gözlenmiştir. Aile ve çalışma ortamına ilişkin özeliklerden; birlikte yaşanılan birey sayısı, annenin tam günlü bir iste çalışıyor olması ve annenin lise mezunu olmasının öğrencinin akademik başarısını etkilediği belirlenmiştir. Eğitimle ilgili özelliklerden; bir lisans bölümünden mezun olmanın, Adalet önlisans uzaktan eğitim programında eğitim görmenin, eğitsel videoları izleyerek ders çalışmanın, uzaktan eğitimi ‘üniversitede okumak’ için seçmenin, sanal derslere katılarak ders çalışmanın, kitaplar ve fasiküllerle ders çalışmanın, hedefi çalıştığı iste derece almak olmanın, konu sonlarındaki değerlendirme sorularını çözerek ders çalışmanın, farklı üniversitelerin kaynaklarından yararlanarak ders çalışmanın ve meslek lisesi mezunu olmanın akademik başarıyı etkilediği ortaya konulmuştur. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımı ile ilgili özelliklerin akademik başarıyı etkilemediği gözlenmiştir. Bu bulguyu değerlendirirken öğrencilerin bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerinin ölçülmeyip, yalnızca bu konuda öğrencilerin kendilerini nasıl algıladıklarının öğrenildiği unutulmamalıdır.